RS Electric Pulse 58 – nytänk i eldriven RIB

Elias Johansson

Elias Johansson

Segeljollen RS Feva från 2002 är gammal och bekant för flertalet men nu tar tillverkaren RS Sailing nästa steg. Här är eldrivna RS Electric Pulse 58!

Eldrift till sjöss kräver lättdrivna båtar och vad passar då bättre än att en etablerad jolletillverkare tar fram en eldriven motorbåt?

Sagt och gjort. I inslaget zommar Hamnen.se in RS Electric Pulse 58 som är RS Sailings senaste skapelse.

En eldriven RIB/Tender som kan vara frälsningen för alla som får gallfeber av barn som snurrar runt med sina snurreförsedda jollar i gästhamnarna. Men framförallt handlar detta om en så kallad coachbåt som seglarföräldrarna brukar säga. Alltså en båt som alltid hänger med ut under träningar och som mest tuffar runt i låg fart.

Batterierna uppges räcka i 35 sjömil.

 

RS Electric Pulse 58 höjde många ögonbryn på båtmässan i Düsseldorf med egenskaper som trimaranskrov, ett jättelikt batteripack och en mycket speciell drivlina.

Trimaranskrov och en ny sorts drivlina ska ge RS Electric Pulse 58 marknadsfördelar.

Motorerna, för de är två till antalet, levererar motsvarande 50 hk. Enligt uppgift ska RS Electric Pulse 58 kunna köras i 25 knop – en kort stund. Men bättre då att sänka farten till 20 knop då batterierna uppges räcka i 35 sjömil. I en fart på sex knop håller batterierna i sju timmar.

Så långt allt väl. Men här levereras chocken: Den lilla gynnaren kostar i runda slängar en miljon kronor!

Batteripacket ligger mitt i båten och viktfördelningen ska ge ett effektivt gångläge för de givna farterna. Företaget meddelar att de snart också släpper en mindre modell med ännu större batteripack som är tänkt som tender till superyachts.

Relaterade artiklar

Evoy

Världens starkaste el-utombordare är nu norsk

Mongird 2

Mongird 25 – en modern klassiker i kolfiber

Vita supercharger for electric boats

Dags för båtvärlden att snabbladda!

Vita Yachts9 puff

Vita X – världens vackraste muskel-elbåt?