Ryds 550 VI – första intrycken från testen

Elias Johansson Rimsby

Ryds-550-VI-styrpuplet Ryds har förnyat sin flotta en aning och Hamnens Gustav Morin testar Ryds 550 VI i varierande förhållanden på svenska Västkusten. Vi når honom för några snabba kommentarer från testen.

Långt upp på torra land i den lilla bruksorten Ryd i Tingsryds kommun i Kronobergs län har Ryds skapat glädjespridande fritidsprodukter sedan 1946…

Är det en bra början Gustav Morin?

– Tveksamt. Det är nog bättre att gå rakt på ämnet för dagen – första intrycken av Ryds 550 VI, säger Gustav.

Som lyder hur då?

– Att Ryds 550 VI är en föredömligt lättdriven båt med allt vad det innebär av lägre förbrukning, mindre klimatpåverkan, mindre svall och allt det där. Jag har noterat väldigt bra förbrukningssiffror här som jag kommer att redovisa senare när testen publiceras. (Uppdatering: Testen är nu publicerad.)

Bli medlem i Hamnen Plus, se testen av Ryds 550 VI samt få tillgång till Hamnens arkiv av testade båtar!

Full fart på alltifrån öppet hav med dyning till bränsletester på platt vatten. Hamnen får perfekta möjligheter att testa vilken sorts båtåkande som Ryds 550 VI passar bäst för.

Vad är hemligheten?

– Troligtvis en kombination av en smal vattenlinje men framför allt låg vikt, vilket i sin tur gör att man inte behöver hänga på så stor motor. Det finns en tumregel som säger allt:
Om man ökar antalet hästkrafter med tio procent så ökar båtfarten med fem procent. Om man istället minskar vikten med tio procent så ökar farten med 6,6 procent.

Alla borde sikta på att hålla nere vikten på sina båtar.

 

Låg vikt alltså…

– Ja, det är en himla bra målsättning för alla sorters fordon tycker jag – att alltid försöka hålla nere vikten. Ryds pratar ofta och gärna om sin byggmetod, vakuuminjicering, som ska ge lätta, starka och styva båtar samtidigt som själva tillverkningsprocessen släpper ut mindre gift vid plastbåtstillverkning på traditionellt sätt.

Det hänger ett “men” i luften.

– Ja: Men, så har Ryds 550 VI sina rejält höga fribord som enligt tillverkaren skapar trygghet, vilket jag ställer mig tveksam till. Jag tror inte att känslan av trygghet har så mycket med höjden på friborden att göra. En lägre profil hade dessutom gett en ännu lättare båt med mindre luftmotstånd och mindre pendeleffekt i vågorna. Men testlagets åsikter går lite isär på den punkten.

Höga fribord men också ett högt gångläge. Ryds siktar på att leverera fördelar för den som gillar både fart, låg förbrukning och upplevd trygghet för familjen. Om de lyckas? Hamnen levererar alla åsikter i en video som publiceras inom kort. (Uppdatering: Testen är nu publicerad.)

Se också:
Test av Ryds bästa båt någonsin – Ryds 650 VI

Vad mer?

– När jag ändå är inne på ämnet skulle jag också vilja sätta upp någon slags lättviktig isolering mellan skroven på önskelistan.

Oj, det var mycket på en gång.

– Ja, men summan är ändå att Ryds gör det bra, om än med en del plumpar i protokollet, vilket kommer att framgå i testen som publiceras inom kort, avslutar Gustav Morin. (Uppdatering: Testen är nu publicerad.)

Ryds-550-VI-styrpuplet

Relaterade artiklar

Beneteau_Gran_Turismo_41_inledningsbild

Gran Turismo 41 – första intrycken från testen

Dehler_38_SQ_lattvind

Dehler 38 SQ – första intrycken från testen

Nordkapp_905_Grand_Coupe_V12_1

Nordkapp 905 Gran Coupe V12 – första intrycken från testen

Bennington_fartbild_2

Bennington 28 QX – första intrycken från testen

Skriv en kommentar

Lämna en kommentar