Ryds F628 – nygammal och prispressad DC

Redaktionen

Redaktionen

Så här ser den ut, den första nya övernattningsbara båten från Ryds på en halv evighet. Men i grunden är det ändå en väl beprövad båt fri från både positiva och negativa överraskningar.

Skrovet är kritikerrosat, gammalt och beprövat. Därmed har den anrika svenska båtproducenten tagit ett bekvämt jämfotaskutt över de största riskerna och utvecklingskostnaderna.

Men sedan känns det fräschare. För ovanpå skrovet vilar en överbyggnad som gör detta till en synbart praktisk och prispressad DC.

Som exempel har man helt sonika gett fanken i att försöka krångla in ett pentry i den nätta båten. Ej heller har man frestats att låta utseendet gå före funktionen när det gäller vindrutan. Den här rutan både skyddar och går att se igenom, vilket är allt annat självklart på daycruisers i den här storleken.

Plats för långskånkar
Ytterligare glädjeämnen (förutom självklarheter som en U-soffa och två separata stolar) är en liten vask, ett kylskåp och två kojer under fördäcket som fungerar för fullvuxna. På riktigt. Ty de mäter inte mindre än två meter på längden.

Om det går som Ryds hoppas så kommer priset att kunna landa på måttliga 385 000 kronor med 115 hk på akterspegeln. Det räcker till en toppfart på runt 35 knop.

Ännu snabbare?
Den som vill kunna åka ännu fortare kan låta hänga på ända upp till 150 hk och räkna med toppfarter på upp till väl över 40 knop.

Ryds F628DC premiärvisas på båtmässan i Göteborg den 4-12 februari nästa år.

Ryds F628DC  
Längd: 6,25 m
Bredd: 2,34 m
Djupgående: 0,35 m
Vikt utan motor: 900 kg
Rek. motorstyrka: 115-150 hk
Toppfart (med 115 hk): ca 36 knop
Toppfart (med 150 hk): ca 43 knop
Bränsle: 150 liter
Antal personer: 6
Beräknat pris (med 115 hk): 385 000 kr
Tillverkare: www.ryds.se

Relaterade artiklar

Ryds 735 VI akter

Ryds 735 VI – varvets största modell någonsin

190903 AMT 210 DC2 Puff

AMT 210 DC och BR – första intrycken från långtidstest!

batar_motorbatar_2018_FinnMasterT82_Ingang_FinnmasterT8UppdIngang

Finnmaster T8 – ännu mer krut på där bak

Reportage_2018_Studio1803019_Nordkapp_Ingang_Nordkapp

Noblesse 660 – full av finurligheter!