Silver Wolf – fräck aluminiumbåt

Nya Silver WolfBR 510
Nya Silver WolfBR 510

Nya Silver WolfBR 510Silver Wolf är den senaste, fräckaste och definitivt den mest genomarbetade modellen i Silver-flottan. Erbjuds med två alternativa inredningslayouter.

Aldrig tidigare har mannarna bakom finska Silver lagt så mycket tid och möda på att ta fram en ny modell. Men så är det också en lovande skapelse. För att få fram en båt som är så lättdriven och ekonomisk i drift som möjligt har man gjort otaliga simuleringar och testkörningar i all hemlighet. Från fabriken rapporterar man att det har varit en smal balansgång för att få fram ett lättdrivet skrov som dessutom uppträder värdigt i sjön.

Nya Silver WolfBR 510
Silver Wolf BR 510

Resultatet heter Silver Wolf och har som alla Silverbåtar ett skrov i aluminium och en innerliner i plast. Med de fördelar som det senare för med sig. Det är snyggt men samtidigt lätt att hålla rent samtidigt som en plastinnerliner har en dämpande effekt på ett aluminiumskrov som annars lätt blir slamrigt.

Nya Silver Wolf DC 510 från Finland
Silver Wolf DC 510

Silver Wolf DC, som den första av de båda varianterna heter, styrs från akterbänken bakom de skyddande pulpeterna. Mellan pulpeterna sitter en tvådelad dörr som håller fartvind och rykvatten borta. Genom förarens och passagerarens placering på akterbänken har man fått plats över för ett förhållandevis mycket stort utrymme framför pulpeterna vilket är speciellt uppskattat bland sportfiskare.

Nya Silver Wolf BR 510 skiss
Silver Wolf BR

På Silver Wolf BR, som den andra varianten heter, är de båda pulpeterna flyttade en bit föröver med plats bakom pulpeterna för två separata stolar. Körergonomin och passagerarkomforten har, med andra ord fått högre prioritet på bekostnad av durkytan framför pulpeterna.

Nya Silver Wolf DC 510 Skiss
Silver Wolf DC

Vilken av de båda som är att föredra kan bara kunden själv avgöra. Sportfiskare och folk som behöver stora lastytor tenderar att föredra den förstnämnda. Den som gillar att köra båt för körandets skull och som sätter körkomforten främst faller troligen för den senare.

Båda varianterna lämpar sig för utombordare på 50–60 hk och har en toppfart i trakterna på drygt 30 knop.

Längd 5,10 m
Bredd 1,98 m
Vikt (utan motor) 480 kg
Gjupgång 0,32 m
V-botten 18,2 grader
Antal pers. 6
Rekommenderad motor 50–60 hk.