Skärgårdens snabbaste båt utsedd

Gustav Morin

Gustav Morin

katta_vinner_puffI över 100 knop dånade extravaganta racerbåtar fram på Nämdöfjärden den 10 juli. De var tätt följda av en hord tävlande vattenskotrar och hundratals åskådarbåtar. Racet nr 1 för Stockholms motobåtsstekare – ”Skärgårdens snabbaste båt” – är nu avgjort.
Se också filmen när Gustav Morin testar en av världens snabbaste båtar med turbinmotorer på nära 4 000 hk!

”Skärgårdens snabbaste båt” arrangerades för första gången 1995 av finansmannen och fart- och båtfantasten Aje Philipson och hans vänner. Racet gick då mellan Ingarö, där Aje huserar, och Sandhamn. Den första vinnarbåten var en klassisk Flying Flipper med topphastighet på 60 knop som då utnämndes till skärgårdens snabbaste båt. 
Det har hänt en hel del sedan dess…
Nu har de snabbaste båtarna försetts med turbinmotorer som tagits från stridshelikoptrar och konverterats för marint bruk. Dubbelmontage är vanligast och en motor som väger mindre än 300 kg kan leverera närmare 2 000 hk. Totalt nära 4 000 hk och hos de största katamaranerna en teoretisk toppfart på nära 200 knop!
Tävlingen går numera på Nämdöfjärden och är uppdelad i tre klasser: enskrov, RIB, katamaran och vattenskoter, den sistnämnda drar 30 deltagare. 
För några av deltagarna, eller åtminstone följeslagarna, är nog höjdpunkten den mässa som pågår i Strömma kanal under tävlingen och som sedan blir samlingsplats för alla häftiga ekipage. Här samlas flanörerna samt självklart de som vill visa upp sig själva och sina båtar eller bilar. 
Dessvärre är stora ekipage med osannolikt många hästkrafter också sköra. Enligt arrangören lämnade fem ekipage återbud precis innan starten. På plats blev Rickard Frisk tvungen att bryta på grund av ett elfel, ni kan se honom i inslaget från TV8:s båtmagasinet nedan när han kör en av norra europas mest extrema båtar. Därtill fick två Fountain-båtar i enskrovsklassen motorproblem under racet och blev tvungna att bryta.
Banan består av en start, en 180 graders gir kring en boj, sedan en lång raka, 180 graders gir igen och sedan rakt in i mål. Det är således inte bara högst fart rakt fram som avgör. Det handlar också om att planera sina girar väl och veta var gränsen för båten båten går. I riktigt höga farter är risken överhängade att båten får ett felskär under en gir eller tar vind och voltar. 
Årets vinnare av Skärgårdens snabbaste båt blev Johan Lindqvist med sin skater (katamaran). Vinnare av vattenskoter, eller ”Bullit” som den kallas, blev Ola Laquist.

Foto: Eyeywitness.se.


Kolla TV-inslaget när Hamnen.se-redaktören Gustav Morin provkör en av världens snabbaste båtar:

 

flera_batar
Arrangören säger att cirka 3 000 personer spanade in spektaklet vid Strömma kanal och på Nämdöfjärden.

katta_1
Johan Lindqvist vann och har nu titeln ”Skärgårdens snabbaste båt”. Tur för honom att de större katamaranerna fick motorproblem.

vattenskoter
Vattenskoterklassen ”Bullit” lockade 30 deltagare. Vann gjorde Ola Laquist.

JCraft
För en dag blir Strömma kanal och Nämdöfjärden glassarelitens bästa skyltfönster. Här syns dagens förmodligen läckraste båt – svenskbyggda JCraft.

Relaterade artiklar

Kostern Lovisa-Puff

Kostern Lovisa – renoverad, havererad och återuppstånden!

Båt av wellpapp

Så bygger man en båt av wellpapp

Böldpest 2

Böldpest — så blir du kvitt plågan!

Motorrenovering

Proffs plockar isär motor i molekyyyler…