Swift Trawler 50 – smakfull bjässe

Redaktionen

Redaktionen

Med 2 x 435 friska hästkrafter i motorrummet kommer den här ”vattenvillan” upp i över 20 knop. Men frågan är om det är värt priset? 
Vi kliver ombord och tycker till.

I takt med att bränslepriserna stiger och att miljömedvetandet ökar har allmänhetens intresse av att åka snabbt i stora båtar på sjön minskat betänkligt. Planande flybridgebåtar, såsom vi känner dem, blir allt mer svårsålda.

En äkta trawler är däremot byggd för att gå i deplacementfart. I fallet med Swift Trawler 50, som vi fokuserar på här, innebär det max 8,5 knop. Då kommer man undan med en bränsleförbrukning på två liter per sjömil, vilket inte är illa för en båt som tankad, packad och klar väger upp mot 20 ton eller mer. 

När Hamnen.se testade lillasystern Swift Trawler 44 så lät vi oss imponeras av den trygga gången i hela fartregistret upp till 25 knop. Nu har vi inte kört Swift Trawler 50. Men det finns ingen anledning att tro att den skulle vara sämre. Bara snäppet långsammare, vilket inte gör någonting när båten i övrigt erbjuder ett boende som är i klass med vilken modern villa uppe på torra land som helst.

Invändigt har den tre kabiner med två sängar i varje. Tycker man inte att det räcker så kan man bädda ut ytterligare två kojer i salongen. En salong som för övrigt är uppdelad i två delar med en sittgrupp vid jättelika fönster i den bakre och förarplatsen och ett jättelikt U-pentry i den främre.

Längs sidorna löper gångbord som är så breda att ordet promenaddäck inte är långt borta. Från flybridge, som rymmer tio personer sittandes runt ett bord och som har en BBQ-grill som en frestande finess, har man som förare koll på båtens alla kanter och hörn.

Med Volvo Pentas IPS-system och tillhörande joystick-manövrering finns inte längre några ursäkter för en misslyckad tilläggning.

Det sägs att man måste erbjuda båtar av den här kalibern med herrejösses många hästkrafter för att ”man ska kunna åka snabbt hem om man vill”. Enligt min mening hade det räckt med en singelmotor på 200 hk som gjort det omöjligt att frestas till att plåga upp denna koloss i planing och hutlös förbrukning. Jag tycker istället att man ska luta sig tillbaka och nöja sig med deplacementfart. Istället njuta av de enorma ytorna och den graciaösa färden. Men oavsett detta resonemang så står sig Beneteau Swift Trawler 50 mycket bra om man letar efter en motorbåt för att ge sig ut på den stora resan till havs.

Beneteau Swift Trawler 50  
Längd: 14,99 m
Bredd: 4,65 m
Vikt: 16 000 kg
Rek. motorstyrka: 2 x 435 hk
Tankvolym: 2 x 1 350 liter
Pris med 2 x Volvo Penta IPS 600: från ca 6 890 000 kr
Mer info: www.dreammarine.se

Relaterade artiklar

batar_motorbatar_2019_Beneteau_foiler_Beneteau_foiler

Beneteau sjösätter motorbåt med bärplan!

batar_segelbatar_2019_Beneteau_Oceanis_46.1_Beneteau_Oceanis_46.1_Puff

Beneteau Oceanis 46.1 – rymd i främsta rummet

batar_segelbatar_2019_Beneteau_Oceanis_30.1_Beneteau_30.1_

Beneteau Oceanis 30.1 – otrolig men ändå inte

batar_motorbatar_2018_SwiftTrawler50_Ingang_Beneteau_Swift_Trawler_50

Swift Trawler 50 – mer än bara en båt