Taiga Orca – muskulös eldriven vattenskoter till Sverige

Anna Sandgren

Anna Sandgren

Tyst, driftsäker och med svårslagen acceleration. Därtill avgasfri hela vägen upp till toppfarten på 124 km/h. Nu utmanas fossilskotrarna ordentligt. 

Vi har hört det förr, stolt utbasunerade budskap från diverse mer eller mindre okända aktörer att ”snart kommer den!” Den där revolutionerande elektriska vattenskotern som ska ta marknaden med storm.

Men hittills har det mest varit stolta pressmeddelanden utan varken verklighetsförankring eller reell sjösättning. Fram tills nu.

För redan under försommaren kommer kanadensiska Taiga Motors elektriska vattenskotrar Orca till Sverige.

Orca drivs till 100 procent på el och kommer med maxad prestanda. Med upp till 134kW/180 hästkrafter och en vikt under 270 kilo.

– Jag vågar påstå att sett till vikt/effekt-förhållande har Orca mer effekt per kilo än Sea-Doo:s nya RXP (2021) och Yamaha GP1800R (2021). Den stora skillnaden är att accelerationen är bättre i Orca, samtidigt som den är tyst och har nollutsläpp, säger den svenske återförsäljaren Niclas van Doorn, vd för Nivado som sålt vattenskotrar från Sea Doo, Kawasaki och Yamaha senaste 18 åren.

Precis som Tesla och de senaste elbilarna erbjuder Taiga uppdateringar via internet – så att produkten får ett längre liv. 

För sex år sedan blev Taiga först i världen att tillverka eldrivna snöskotrar. Sin första elektriska vattenskoter visade bolaget upp i september 2019 och utlovade då levererans till den kanadensiska och amerikanska marknaden under sommaren därpå – en utfästelse de höll.

Se också:

Narke Electrojet – elskoter god för 35 knop!
Världens första eldrivna vattenskoter

Drivlinan är den samma som i Taigas TS3 el-snöskotrar. Responstid ska ligga under fem millisekunder, vilket enligt bolaget borgar för en häftig upplevelse och bra kontroll.

– Genom att dela drivlinearkitektur mellan våra snö- och vattenskotrar kan vi erbjuda bra prestanda och tillförlitlighet, även under extrema förhållanden, samtidigt som utvecklingskostnaderna sprids över fordonssegmenten. Vi har också lyckats med bra tillverkningsavtal, vilket gör att vi kan sälja Orca till ett lägre pris tidigare än väntat, säger Samuel Bruneau, VD för Taiga.

Under 2021 beräknar fabriken i Quebec kunna tillverka 400 el-vattenskotrar och till 2022 ska produktionskapaciteten ha ökat väsentligt.

Tanken är då att kunna sänka prislappen för kommande serier.

Modellen Orca Sport med en effekt på 120 hk, en topphastighet på cirka 90 km/h och plats för två personer, kostar cirka 195 000 kronor.

Vill man ha starkare knuff finns Orca Performance med 134kW/180 hk, en maxfart på 104 km/h och plats för två till tre personer. Här ligger priset på cirka 227 000 för.

Slutligen finns en kolfiber-version av Performance som väger mindre och går loss på cirka 293 000 kronor. Alla tre modellerna kommer i tre standarfärgerna vit, ljusblå och röd.

Orcas litium-jon-batterier drivs med en systemspänning på 400 volt, samma standard som för bilindustrin haft under lång tid och som först nu börjar lansera 800 volt.

Tål tuffa tag

Fördelen ska vara ökad effektivitet, men att också bilindustrins höga pålitlighet och säkerhet kan garanteras. Batterierna är förseglade och vibrationsisolerade och konstruerade för säker användning i en miljö med hög luftfuktighet, kraftiga stötar och för att klara av att hamna under vatten en kortare tid.

Batteripacket rymmer 23 kWh. Det ska räcka i upp till två timmar vid ”normala” körförhållanden. Vikten är 125 kilo, vilket är lågt i förhållande till effekten och i klass med batterierna som sitter i många elbilar.

Skotrarna kan laddas från ett vanligt eluttag över natten, från standardfordonsladdare med en hastighet på upp till 10 kW, eller genom DC-laddning (snabbladdning) till 80 procent på 20 minuter.

Häftig infoskärm

Mellan styrhandtagen sitter en digital färgskärm som sägs visa all nödvändig information samt innehålla kartplotter.

Batteriets kyl- och värmesystem ska vara något alldeles utöver det vanliga och bestå av en sluten slinga som går genom batteriet, motorn och växelriktaren. Det ska vara effektivt nog att klara temperaturer i såväl arktiska som tropiska förhållanden.

Full sprutt efter fem år

Hjälpsystemen är utvecklade för klara sig på extremt låg ström under den tid då vattenskotern inte används. Det innebär enligt tillverkaren att det ska gå att lämna skotern urkopplad i upp till fem år och sedan kunna starta den utan problem.

Taiga utlovar en garanti på att vattenskotern är fri från underhållskostnader de fem första åren (det vill säga motorn behöver ingen service, men däremot kommer det som alltid behövas en pumpservice). Alla återförsäljare ska erbjuda kunderna fjärrdiagnostik.

Under hela tiden ska ett inbyggt kontrollsystem periodvis vakna till liv för att automatiskt se till så att skoterns alla system fortfarande är intakta och uppdaterade.

Påstått stort sug

Taiga meddelar att intresset är för Orcas vattenskotrar är enormt. Den svenska återförsäljaren, Nivado, kommer få hem runt 20 Orca-modeller till säsongen 2021, varav flera redan är sålda till el-fordonsfantaster såväl här i Sverige som i bland annat Tyskland och Polen.

Orca Performance/ Orca Sport
Längd 3 m
Höjd 1 m
Vikt 267kg/242 kg
Räckvidd 60 km/50 km
Toppfart 104km/h/90 km/h
Antal personer 2-3/3
Batterikapacitet 25kWh/20 Wh
Laddning 6.6kW/3 timmar för laddning, med superladdning 20 minuter (upp till 80%)
Extra tillbehör Stege, ekolod, dragpaket för vattensport (Orca Performance)
Mer info Taigamotors.ca
Taiga Orca 14

Relaterade artiklar

waveflyer

Waveflyer – vattenskoter med bärplan

Buster boats

Ny tuff eldriven Buster!

elskotrar

L’Overboat – elfoiling-katamaran-vattenskoter!

trabat

OldSchool Classics – svensk mahognyfrossa med eldrift

Kommentarer (0)

Lämna en kommentar