Tärnskär 30 – rå, robust och befriande flärdfri

Redaktionen

Tärnskär håller stilen med sin råa, raka och kompromisslösa stil. Den senaste nyheten, som just nu premiärvisas på Öppna Varv på Orust, levereras med en extra portion pondus.

Genom att tillverka en 30-fotare har Tärnskär också tagit klivet över niometersgränsen. Enligt förståsigpåarna en magisk gräns eftersom man då kan köra i riktigt grov sjö utan att ramla mellan vågorna.

En rimlig gissning är därför att nyheten är en upplevelse att köra i sjön och att den bjuder trygga sjöegenskaper. Speciellt med tanke på att den mindre föregångaren på 24 fot redan har ett gott rykte när det gäller just detta.

En liten specialitet är också att båten erbjuds med flera olika motoralternativ. Utombordare eller inombordarde och allt mellan 250-370 hk. Den som gillar höga farter går sålunda bäst i att hänga på en utombordare på 350 hk och kan då räkna med en toppfart på upp mot 55 knop.

Betydligt mer bränsleekonomiskt är dock att satsa på en diesel på i trakterna mellan 300 och 370 hk. Då kommer man undan med en förbrukning på ned mot 1,2 liter per sjömil i en lagom marschfart kring 25 knop.

Under Tärnskärs hårda skal döljer sig en betydligt mjukare framtoning. Fina träsnickerier och ett effektivt ljuddämpande filtliknande material i väggar och tak. Hamnen.se räknar iskallt med att hinna med en testkörning innan isen lägger sig allt för tjock.

Tärnskär 30
Längd: 9,05 m
Bredd: 2,80 m
Vikt utan motor: 2 000 kg
Rek. motorstyrka: 250-370 hk
Tankvolym: 300 liter
Toppfart: 38-55 knop beroende på motorval
Pris med Suzuki 300 hk: 1 090 000 kr
Mer info: www.tarnskar.se
batar_motorbatar_2014_Tarnskar30_Ingang_Ingang

Relaterade artiklar

Hamnen_test_Alukin_C_650

Alukin C 650 – första intrycken från testen

Hamnen_test_Linder_Arkip_530

Linder Arkip 530 BR – första intrycken från testen

Faster_545_SCA_inledningsbild

Faster 545 SCA – första intrycken från testen

Silver_Shark_CCX

Silver Shark CCX – första intrycken från testen

Skriv en kommentar

Lämna en kommentar