Ny träracer med eldrift

Gustav Morin

Gustav Morin

Träbåtar med 60-talslook är på modet igen. Men nya Nox är inte bara retrostil och detaljdesign. Låg vikt och hyfsat hög fart utan utsläpp ska fresta lika mycket.

Det är en lustig mix – trä och eldrift. Det ger utan tvivel en intressant och oväntat twist. Frågan är hur många nostalgiker som är redo att skippa motormullret i en riktig racer och hur många tekniknördar som tycker att det känns tufft och modernt att sätta sig i en träbåt?

Bensin eller el
I vilket fall är nya modellen Nox från det tyska varvet Rivers and Tides en båt som sticker ut från mängden och som garanterat lär dra blickar till sig. Inte minst om man väljer att kryssa för Eccura el-motorn på 80 hk i tillvalslistan, istället för den gamla klassiska Mercruisern med sex cylindrar och 210 hk. Mindre muller men inga utsläpp. Toppfart på 27 knop istället för 46. Det är skillnaderna i stort.

Ljudlöst lär i alla fall ge minst lika mycket uppmärksamhet som muller nuförtiden. Om det nu har något värde i vågskålen.


Oavsett motor ska denna 22-fotare bjuda på en sportig färd och man lär känna varenda vågtopp rakt upp i ryggraden om man slappnar av på den cykelsadelliknande mahognystolen som det är meningen att föraren ska husera på. Komfortfokus  ligger uppenbarligen på passagerarna. Sex personer får bekvämt plats medan manliga förare lär behöva halvstå för att någorlunda behålla värdigheten i möten av svall.

Lyxiga material
Båten är byggd i en kombination av hondurasteak, mörkt afrikanskt wengeträ och mahogny. Lystern kommer från åtta lager klarlack. Även i sittbrunnen är Nox något utöver det vanliga. Det mörka så kallade wengeträet finns också här. Durkarna är av honduras-teak, kuddarna är vackert handsydda med läckra synliga sömmar och ratten är av mahogny.


Det finns gott om krom och flashiga detaljer men räcken har man lämnat på hyllan. Dock finns en finfin badbrygga och om man väl lyckas halka sig ner till den på kvällskvisten får man njuta av en undervattensbelysning som både lär locka både fiskar och förvirrade blickar från både tränostalgiker och unga båtintresserade Fast and the Furios-fans.

Priset är inte klart men varvet lär vänta på beställningar och kontaktas enklast av tysktalande via www.riversandtides.de.

Ska man inte frakta massor av folk och hålla sig på insjöar kan varvets minimodell passa bra. 

Vill man åka snålt och snabbt med små motorer är receptet att gå ner i storlek. Då passar varvets modell Pebbles perfekt. Den mäter 4,2 meter men väger bara 80 kg och ska klara 27 knop med en 30-hästares bensinare. Man kan också utrusta den med en el-motor på 13 kWH och nå samma toppfart. Formen är som en korsning mellan den gamla klassiska självbyggarbåten Flugan och en lättvikts Chris-Craft.

Nox
Längd: 6,80 m
Bredd: 2,03 m
Vikt: 900 kg (elmotor) 850 bensinmotor
Motor: Eccura el-motorn på 80 hk eller Mercruiser 210 hk
Toppfart: 27 knop (el) 46 knop (bensin)
Mer info: www.riversandtides.de

Relaterade artiklar

Flax27-Greenboats-2019_JKu_2893-min-3

Flax 27 – byggd av fröer och PET-flaskor!

Evoy

Världens starkaste el-utombordare är nu norsk

Mongird 2

Mongird 25 – en modern klassiker i kolfiber

Vita Yachts9 puff

Vita X – världens vackraste muskel-elbåt?