Unlimited Hydroplane – världens galnaste racing

Vi har tidigare skrivit om dragsterbåten som slog fartrekord med 422 km/h. Här är en video som visar tävlingsserien där man kör rundbana med i princip likadana båtar. Och ja, det är precis lika vansinnigt som det låter.

I Sverige är de kända som galoscher. Små träkonstruktioner som man kör liggande och som går riktigt fort även med bara ett tiotal hästar på akterspegeln.

I tävlingsgrenen Unlimited Hydroplane Racing huserar båtvärldens mest vansinniga galoscher med ett vikt/effekt-förhållande på en hästkraft per kilo. Minimivikten är 3 000 kg och turbinmotorerna, som är marinkonverterade helikoptermotorer av modellen Chinook Lycorning T-55 L-7, levererar alltså i runda slängar 3 000 hk. Allt detta på ett skrov som mäter kring 30 fot. En fis i rymden om man jämför med dragsterbåtens 8 000 hk. Men ändå. 

180 knop på rakorna
Farterna på raksträckorna uppgår ofta till 180 knop och medelfarten ligger som mest kring 150 knop. Båtarna kan hålla väldigt hög fart genom girarna tack vare katamaranskrovets stabilitet och därtill en fena som sitter i fram på babordsskrovet och biter tag i vattnet.

Principen är precis densamma på de små galoscherna som redan i låga farter skyfflar upp en stor vattenridå. När man kommer in mot rundningsbojen i 180 knop tar denna kaskad av vatten smått bisarra proportioner och är såklart sagolikt publikfriande. Banan består bara av baordsgirar, allt annat är förödande.

Klassen har funnits i omkring 100 år och har varit känd som för att ha få restriktioner. Förr skedde dödskrascher obehagligt ofta. Men i takt med att hästkraftsantalet och topphastigheten rusade utvecklades även förarplatserna till kevlarcockpits och numera sitter förarna precis lika inkapslade som i en Nascarbil och kan överleva även de mest dramatiska av krascher.

Reglerbar vinge
En fin funktion som säkerligen är starkt bidragande till att antalet dödsolyckor inte är värre än i någon annan extremsport är att frontvingen kan vinklas under färd. Det gör att man kan reglera hur mycket luft som kommer in under båten och därmed pressa ner fören när det börjar gå undan. På vanliga racingkatamaraner finns inte denna funktion och det händer ganska ofta att till exempel F1-katamaraner voltar i starterna eller på högfartsrakorna.

AIR CH-47Ds Lifting HMMWVs lgTurbinmotorerna som används kommer ofta från Chinook-helikoptrarna som pallar att lyfta det mesta.

Mer info www.qmsf.org.