V10 400R – ny högpotent racingmotor från Mercury

Bättre vridmoment, fler hästkrafter på topp och bättre bränsleekonomi. Det är en del av allt som utlovas i Mercurys högpresterande racingmotor för farter över 65 knop.

Mercury_V10_400R_inledningsbild
Bättre vridmoment, fler hästkrafter på topp och bättre bränsleekonomi. Det är bara en del av allt som utlovas i Mercurys högpresterande racingmotor för farter över 65 knop.

Ett högpresterande kraftpaket och en värdig efterträdare till den legendariska L6 400R-utombordaren. Ungefär så beskriver Mercury sin senaste nyhet designad för att driva prestandabåtar till hastigheter långt över 65 knop.

Se också:
Mercury lanserar första utombordaren med V10 och 400 hk

I klartext innebär det en motor för riktiga muskelbåtar som kräver mycket kraft på höga varvtal. Nya Mercury V10 400R också finesser som extra kraftiga styrplattor och styvare motorfästen som är avstämda för att stabilisera motorn för förbättrad hantering i hög hastighet.

Ytskärande eller ej?

Vidare erbjuds motorn med två alternativa växelhus. Dels ett växelhus med halvmåneformad främre kant och lågt kylvattenintag för utskärande propellrar. Ett växelhus för båtar som kan överstiga 74 knop. Det andra alternativet, Mercury Racing 5.44 HD, är optimerat för tunga båtar och flermotoriga prestandabåtar som kräver ett mer nedsänkt drev och drar nytta av extra akterlyft.

Nya Mercury V10 400R kommer med löfte om en riktig hästspark – eller fyra i det här fallet.

Stort utval av propellrar

Till detta kommer ett bra urval av propellrar för båda drevtyperna. Ett utval som för övrigt kommer att växa med fler specialtillverkade propellrar. Allt för att man ska kunna hitta den optimala propeller för just sitt ekipage.

Får det lov att vara Phantom Black eller Cold Fusion White med Mercury Racing-grafik och Devil Eye Red-detaljer?

Phantom Black eller Cold Fusion White?

Sist men inte minst erbjuds nya Mercury V10 400R i två olika färgkombinationer. Se bilderna.

Pressmeddelandet i sin helhet:

Mercury Racing introducerar förnyad och förbättrad utombordsprestanda med hjälp av den helt nya högpresterande Mercury Racing V10 400R-modellen. V10 400R är främst designad för att driva prestandabåtar till hastigheter långt över 65 knop och erbjuder mer kraft och ett högre varvtalsområde än någon utombordare i denna kategori. Med hjälp av en mängd olika, exklusiva Mercury Racing-funktioner förbättras körupplevelsen avsevärt.

– Mercury Racing-teamet har skapat en värdig efterträdare till den legendariska L6 400R-utombordaren”, sade Stuart Halley, generaldirektör för Mercury Racing.

– V10 400R erbjuder bättre vridmoment från botten, fler hästkrafter på topp och bättre bränsleekonomi än L6. Den nya V10 400R levererar oemotståndligt kraftfull prestanda och svårslagen körbarhet som bara Mercury Racing kan erbjuda.

5,7-liters motorblock

Motorn har ett nytt sugmotorbaserat V10 5,7-liters motorblock som är baserat på den beprövade designarkitekturen i V8 4,6-liters Mercury Racing 300R-modellen. Det 64-gradiga motorblocket förskjuter de 5,7 literna, samtidigt som det bibehåller den kompakta bredden som krävs för 26-tums center-to-center-montering på flermotoriga akterspegeln för sömlösa installationer på nya båtar och vid byte av motorer. Mercury Racing V10 400R kommer att släppas i fyra olika längder – 20”, 25”, 30” och 35” – för att rymma alla prestandaapplikationer med en eller flera motorer.

Högpresterande QC4

Mercury Racing Quad Cam Four Valve (QC4)-designen har dubbla överliggande kamaxlar och ett fyra-ventils topplock i aluminium. Ett egenutvecklat 92 mm spjällhus och avstämt insug fungerar med QC4-topparna för att maximera luftflödet och kraften. Den exklusiva servomotorn för kraftiga spjällhus är designad för att ge en omedelbar gasrespons, medan en Mercury Racing-bränsletryckssensor ger exakt bränslepåfyllning under acceleration för att ytterligare förbättra gasresponsen. Ett intervall på 6000-6600 WOT RPM förbättrar maxeffekten och ger ett brett fönster för att stötta alla typer av prestandaskrov. Denna kraftfulla motor använder så kallad Transient Spark Technology för att digitalt justera gnisttiming för att optimera lägre, holeshot vridmoment utan att offra toppeffekter. Advanced Range Optimization använder elektroniska sensorer för att exakt justera bränsleblandningen för bästa möjliga effektivitet vid alla hastigheter. All denna spännande kraft och prestanda produceras med lättillgängligt 95 RON-standardbränsle.

 Racing Advanced MidSection (AMS)

Den exklusiva Mercury Racing Advanced MidSection (AMS) stöder V10 400R med precisionspassade kraftiga styrplattor och styvare motorfästen som är avstämda för att stabilisera motorn för förbättrad hantering i hög hastighet. Det valbara bakre tie-barfästet som är integrerad i Racing AMS ger en stark, ultralätt monteringspunkt för stensäker precisionsstyrning i ultrasnabba applikationer. Racing AMS isolerar även motorenheten från akterspegeln för att säkerställa att körkvaliteten är jämn och tyst i alla hastigheter.

Flera växelhusalternativ

Mercury Racing V10 400R erbjuds med två olika typer av växelhus. Det banbeprövade Sport Master-växelhuset har en design som skär genom ytan, avsedd för båtar som kan överstiga 74 knop och har lågt vattenupptag och en halvmåneformad främre kant för att maximera hastighet och effektivitet. Växelhuset Mercury Racing 5.44 HD är optimalt för tunga båtar och flermotoriga prestandabåtar som kräver ett mer nedsänkt drev och drar nytta av extra akterlyft. Båda växelhusalternativen har en utväxling på 1,60:1. Ett urval av prestandabeprövade Mercury Racing-propellrar finns tillgängliga för båda dreven för att låta kunderna utnyttja den fulla potentialen av specifika båt- och motorkombinationer. Mercury Racing kommer att fylla ut sin portfölj med specialtillverkade propellrar med en ny serie av 15-tums diameter fyrbladiga Ventera™-propellrar designade för att förstärka prestandan hos V10 400R-utombordaren.

Adaptiv hastighetskontroll med mera

Mercury Racing använder tekniska lösningar för att förbättra båtupplevelsen. V10 400R-utombordaren har precisionen från Digital Throttle and Shift (DTS) och kan riggas med Mercury Racing Digital Zero Effort-kontroller. Adaptiv hastighetskontroll bibehåller motorns varvtal när belastningen ändras på grund av sjöförhållanden eller svängmanövrar för att bibehålla båtkontroll med mindre kontrollinmatning. En kraftfull 150-amperes generator – mer än dubbelt så stor laddningseffekt som L6 400R-systemet – hjälper till att upprätthålla batteriladdningen på båtar som är riggade med strömkrävande elektronik och ljud. Tillgänglig elektrohydraulisk servostyrning förbättrar båtkontroll och förarkomfort i alla hastigheter. Ett nytt alternativ för elektriskt styrsystem kommer att bli standard på alla JPO-utrustade (joystickstyrning för utombordare, Joystick Piloting for Outboards) båtar. Den elektriska styrningen är fristående på styrkolven och ger förbättrad respons och precision i låghastighets JPO-manövrar. 400R-modellen stöder alla Mercury SmartCraft-teknologier, inklusive Engine Guardian monitorsystem och VesselView multifunktionsdisplayer. Den branschexklusiva Top Cowl Service Door underlättar rutinunderhåll genom att ge enkel åtkomst till oljestickan och oljepåfyllning utan att ta bort motorkåpan.

Olika färgalternativ

Två olika färgalternativ erbjuds för Mercury Racing V10 400R-modellen: Phantom Black eller Cold Fusion White med Mercury Racing-grafik och Devil Eye Red-detaljer.