Världens första laddnätverk för elbåtar till sjömackarna

Nu får världen sitt första laddnätverk på sjön – med start i Stockholms skärgård. Det är elbåtstillverkaren Candela och solenergileverantören Nordsol som går samman och rullar ut laddstolpar på Stockholms sjömackar.

Att ladda blir till en början helt gratis.

Med start vårvintern 2021 installerar den Stockholms-baserade elbåtstillverkaren Candela och solenergileverantören Nordsol laddpunkter på sjöstationerna i Strömma, Saltsjöbaden, Sandhamn, Fjäderholmarna samt i Utö gästhamn.

Se också:
Elbåten testar laddning i skärgården – 80 sjömil på en dag
Laddning för elbåtar – 400 nya laddstolpar i skärgården

Det finns redan el på de flesta öar

– Vårt mål är att snabba upp övergången till fossilfria båtar på sjön. Med den här satsningen gör vi det möjligt att åka vartsomhelst i Stockholms skärgård på ren el. Vi hoppas att fler därigenom vågar ta steget över till elbåtar. Att ladda är också gratis, säger Candelas kommunikationschef Mikael Mahlberg.

Vi hoppas att fler ska våga ta steget till en eldriven båt.

Samtidigt som det kan vara långt mellan tankstationerna för bensin och diesel i Stockholms skärgård, finns det el på de allra flesta öar. Problemet för dagens elbåtsägare är att känna till var man kan ladda, och att på förhand ha tillstånd.

I Candelas första modell Seven kommer föraren enkelt att hitta laddpunkterna via sjökortet i gränssnittet på 12-tumsskärm eller i Candela-appen.

Candelas och Nordsols laddnätverk består till en början av ett antal på förhand godkända laddpunkter, som utökas efterhand. Nordsol, som är specialist på solenergi i skärgården, kommer på sikt att bidra med solceller där stabil elförsörjning saknas.

Solenergi är målet

– Nordsol Energi har som mål att förse Sverige med förnyelsebar energi genom solenergi. Genom vårt ägarbolag Petrobell säljer vi bland annat förnyelsebara drivmedel till marina kunder. Att samarbeta med Candela och Sveriges bästa sjöstationer för att få ut världens första laddinfrastruktur för eldrivna båtar känns därför som ett naturligt nästa steg, säger Marcus Robell, VD på Nordsol och Petrobell.

Se också:

Test av Candela – elbåten på bärplan med otrolig effektivitet
Test av svenska elbåten X Shore
Test av eldrivna Vikensnipan
Test av eldrivna dacruisern Rand 28 Cruiser

Efter att de inledande laddpunkterna tagits i bruk kommer nätverket att expandera och målet är att på sikt öppna det för alla elbåtar.

Batteripacket i Candela Seven är på 40 kWh. Tack vare Candelas energinsåla bärplansteknologi räcker det till hela 50 sjömils räckvidd (under gynnsamma förhållanden) alltså en sträcka motsvarande från Stockholm till Norrtälje.

Laddtiden

Den relativt modesta batteristorleken gör det möjligt att ladda batteriet på kort tid och dessutom att ladda flera båtar vid samma brygga utan att investera i dyrare fastlandsanslutningar eller stora batteripack på land. Med ett trefasuttag och Candela Sevens inbyggda 9,9-kW-laddare laddas batteriet från noll till hundra procent på fyra timmar.

Krävs inga stora investeringar

– En elbåt används på ett annat sätt än en elbil. Ofta kör man en eller två timmar och stannar sedan några timmar på en ö i eller hamn för att äta lunch, bada eller ta en glass. Den tiden är tillräcklig för att ladda, så dyr snabbladdning är knappast nödvändig varken för Candela eller dagens övriga, långsammare elbåtar. Därför kan gästhamnar, sjömackar och andra som vill ingå i nätverket göra det utan större investeringar, säger Mikael Mahlberg på Candela.