Utombordarutbudet är 150, 300 och 450 hk.
Bakgrunden till samarbetet är Hurtigrutens målsättning att bli ett helt utsläppsfritt bolag och ett steg mot det målet är att de vill ha elektriska utombordare till sina tenderbåtar/utflyktsbåtar under turer i Arktis farvatten.
Nyckelfärdigt med batterier
Redan tidigare har Evoy fått uppmärksamhet för sin satsning på snabbgående elbåtar men nu utökar man alltså med nyckelfärdiga elmotorer med batteri. Det innebär att man kommer leverera ett helt elektriskt ”plug-and-play”-paket som alltså även ska passa till redan existerande båtar. Vilket i sin tur öppnar upp för möjligheten att snabbt nå en stor kundkrets.
Prototypen är specialdesignad för att passa på Zodiac Milpro MARK 5 och kommer leverera 115 hk. Båten levereras av Frydenbø Milpro och håller branschstandard för expeditioner i polartrakterna.
Världsrekord i toppfart
Evoy har ett modulärt batterisystem med block om 25 kWh som i sin tur kan kopplas samman för att ge från 50 upp till 100 kWh. Systemet kan laddas med 11 kW växelström och 50 kW med likström. Under sommaren ska Evoy bland annat testa hur långt prototypen klarar sig på batterierna.
Evoy berättar om sin inombordarlösning.
Båten som Evoy använder som test- och marknadsföringsplattform är en Polarcirkel 860 med en inombordare som kan leverera 800 hk.
Förra sommaren (2019) sjösattes Evoy1, en elbåt av arbetsbåtsmodellen Polarcirkel 860, för att testa och optimera inombordar-systemet. Nu är det dags att sätta det i serieproduktion.
Motorn kan leverera upp till 800 hk men drevet klarar omkring 550 hk. Det räckte för att Evoy1 skulle klara att slå världsrekordet i fart för produktionselbåtar. Det nya rekordet lyder 55 knop.