Windy 31 Zonda med superbilsambitioner

Gustav Morin

Gustav Morin

Windys senaste daycruiser 31 Zonda har hyllats för sina sjöegenskaper, stilen är stram och sittbrunnen stor nog för en mindre fest. Frågan är om den har något gemensamt med supersportbilen med samma namn?

Windy 31 Zonda väger 4 200 kg och har som standard en Volvo Penta D6 på 370 hk. Visst, ekipaget lär röra på sig men det är ingen muskelbåt i dess rätta bemärkelse.

Skrovet är vinklat 24 grader och enligt klassiskt klyschiga båttestare ”skär den vågor som en brödkniv skär limpskivor”. Den borde alltså snarare beskrivas som snabb komfortbåt, då den kan hålla någorlunda hög fart i grov sjö.

När italienska superbilen Pagani Zonda, som namngivits långt innan Windy 31:an, ska beskrivas nämns inget som ”någorlunda” eller ”bekvämt”. Här snackas det fart, extrem design och G-krafter.

Så, varför namnet? Windys norske VD Knut Hellberg-Andersen svarar:

– Precis som alla andra av våra båtar är 31:an döpt efter en vind. I det här fallet vinden Zonda som blåser i Anderna vid Argentina. Men jag blir knappast förvånad om vissa ägare associerar Windy 31 Zonda till en viss sällsynt superbil.

Att någon skulle förknippa båten med bilen känns minst sagt långsökt men om det mot förmodan finns några likheter hoppas jag få reda på det i framtida test.

Det jag kan konstatera redan nu är att sittbrunnen känns riktigt väl utformad, även om den ser ut att sakna en del grabbräcken för att alla ska kunna hålla i sig väl när det går undan i lite sjö. Förarplatsen ser genomtänkt och rejäl ut, med både plats för stor plotter och för klassiska sjökort.

Konceptet är tydligt inriktad på sociala ytor och att bara värdparet ska kunna övernatta, men på ett bekvämt sätt. Det finns två kojer, ett litet pentry samt toalett och dusch.

31zonda_0196AkterStora sköna ytor med strikt design.

Zonda_webb_interiorPropert och tillräckligt stort för att fungera fint för två.

2007_pagani_zonda_f-pic-104853593767093734Samma namn men inte så många likheter. Pagani Zonda…

2007_pagani_zonda_f-pic-45499… är en av världens tuffaste och dyraste superbilar. R-versionen (inte på bilden) är värst. Den har 750 hk och kostar 11,5 miljoner.

Data Windy 31 Zonda:
Längd 9,60 m
Bredd 2,97 m Vikt 4 200 kg
Motor Volvo Penta D6 370 hk eller 2 x D3 220 hk
Pris 2 250 000 kr


Pressvideo om Windy 31 Zonda.

Top Gear testar Pagani Zonda och jämför den med en helt annan båt än Windy 31 Zonda, nämligen Wallys värsting som kostar 14 miljoner… Pund!

Mer info: www.windy.no .

Relaterade artiklar

Flipper 900 DC-8

Flipper 900 DC – första intrycken från testen!

190903 AMT 210 DC2 Puff

AMT 210 DC och BR – första intrycken från långtidstest!

batar_motorbatar_2018_FinnMasterT82_Ingang_FinnmasterT8UppdIngang

Finnmaster T8 – ännu mer krut på där bak

Reportage_2018_Studio1803019_Nordkapp_Ingang_Nordkapp

Noblesse 660 – full av finurligheter!