Yamarin utmanar med ny stor aluhårding

Gustav Morin

Gustav Morin

Yamarin tycker inte att marknaden är mättad på råbarkade alu-båtar med racingprestanda. Nu lanserar de något som kan bli en Buster Magnum-dödare.

Yamarin har gjort sig kända för att leverera riktigt fartglada skrov. Främst i minnet har jag deras snabba modeller med efternamnet Big Ride men också deras senaste daycruisers. Nu ska de ge Buster och kanske till och med Anytec en match med en ny 7,5 meters aluminiumbåt som klarar 300 hk på häcken.

Tuff konkurrent
Yamarin Cross 75 Bow Rider är det senaste tillskottet i Cross-familjen och ska kombinera snabbhet och stil med säkerhet och prestanda. Båten finns än så länge bara i en prototyp men kommer börja säljas under 2014.

Första intrycket är att den är stiligare än Bustern med mjukare linjer och till synes bättre finish. Samtidigt ser den lite snällare ut än Anytecs 750 SPD, som är lite av skärgårdens värsting med smalare och spetsigare skrov och synliga rejäla svetsfogar överallt.

En snabb blick över cockpiten för tankarna till Anytec 860 SPD. Rutan sträcker sig långt akterut och har rejäla ramar. Soffan är stor och sätena riktigt snygga och rejäla. Plus i kanten lär det bli för de rejäla armstöden som sitter monterade i skrovsidan.

Utförandet på interiören ser snyggt och påkostat ut. Det finns till och med röda sömmar på klädseln. Är det månne direkt kopierat från Anytec? Snyggt är det i alla fall.

Men nya modellen 75 Cross Bow kanske Yamarin till och med kan stjäla några kunder som tidigare drömt om Anytecs 750 SPD.

Det finns ett kapell som kan delas på mitten. I däckssidan finns integrerade fenderställningar med plats för fyra fendrar. I sittbrunnen finns även fyra LED-lampor.

Bra gångegenskaper
Skrovet är vinklat 22 grader och lär gå riktigt fint även i tuff sjö. De få som redan provkört tror att Buster har anledning att vara oroliga. Något som lär vara störande för dem med toppfartsambitioner är att man karvat plats för bogpropeller.

Yamarins Cross-serie har plastade överdelar, vilket ska ge en trevligare känsla och bättre finish.

Det öppna fördäcket är brett och har höga räcken som gör ombordstigningen säker. Under förluckan finns en ankarbox där man även kan montera en landstigningsstege (tillvalsutrustning. I sittbrunnen i fören finns två integrerade löstagbara boxar, som enkelt kan lösgöras vid behov. En smart detalj är att det vid förarplatsen finns en uppfällbar knap, som gör det lättare att lägga till, särskilt på egen hand.

Interiören verkar ha det mesta, till och med röda sömmar a lá Anytec?

På babordssidan finns ett rymligt, låsbart handskfack med eluttag samt plats för radio. I pulpeten framför förarplatsen kan man montera ett värmeaggregat och på babordssidan ett 48 liters kylskåp (färdigt dimensionerat, tillvalsutrustning). Solbäddar (tillvalsutrustning) finns att få till både främre och bakre sittbrunnen. Kapellbågarna gömmer man under akterbänkens ryggstöd. Där finns också ett rejält förvaringsutrymme i två plan.

Badplattformerna är stora med rymliga ankarboxar. Båten har även så kallade nedre badplattformar i aluminium där det finns badstege på ena sidan och plats för ankaravinsch på den andra.

Toppfarten är inte publicerat. Priset är också forfarande inte fastställt men det lär hamna i trakterna kring Buster Super Magnum som kostar 660 000 kr med en Yamaha på 300 hk. Att jämföra med Anytecs 750 SPD som kostar 790 000 med en Mercury på 300 hk.

Vi ser fram emot att testa båten asap.

Data Yamarin 75 Cross Bow:
Längd: 7,53 m 
Bredd: 2,47 m
Vikt: 1350 kg 
Motor: 150 – 300 hk.
Mer info: www.yamarin.com.

Relaterade artiklar

batar_motorbatar_2019_Buster_XL_och_XXL_Buster1

Buster XL och XXL i nya förpackningar

batar_motorbatar_2019_Silver_Tiger_BRz_190211_-_Helsingforsmassan_-_Silver_-_Tiger_BRz_-_bow_diskret

Silver Tiger BRz – nykomling som sticker ut!

batar_motorbatar_2019_Anytec_A30_Anytec_A30_

Anytec A30 – vi kliver ombord på värstingen!

batar_motorbatar_2019_Anytec_A30_Anytec_A30_intro

Anytec A30 – svenskt monster med 850 hk!