Du är här:Hem Artiklar Motorbåtar Cranchi Eco Trawler 53 LD – miljöanpassad flybridgebåt

Cranchi Eco Trawler 53 LD – miljöanpassad flybridgebåt

image
Italienska Cranchi hänger på miljötrenden och tar fram en flybridgebåt med inbyggt miljötänk. Men det handlar inte om hybriddrift eller alternativa drivmedel. Utan om en ny och sund inställning till hur man använder sin båt.

Enligt Cranchis iakttagelser ägnar ägare till stora flybridgebåtar nästan all sin tid i sin båt förtöjda i hamn. Den tid som de sitter bakom ratten och kör båten är i jämförelse minimal, näst intill försumbar.

Nyheten Chranchi Eco Trawler 53 är sålunda konstruerad därefter.

Benämningen Eco antyder att ansträngningar har gjorts för att göra den någorlunda miljövänlig. Men inte genom att ta fram en hybridbåt eller förse den med etanoldrivna motorer. Utan genom att skapa en båt som är optimerad för att vara så bekväm i hamn som det bara är möjligt. Därför har den också enorma invändiga utrymmen och flera och stora sociala ytor. Allt för att tillgodose behoven av komfort när båten ligger stilla eller cruisar fram i miljöbesparande deplacementfart.

image
imageimageimageimageimageimage

– Eco Trawler 53 har höga och raka fribord och en mycket luftig inredning, vilket gör livet ombord rymligt och bekvämt. Regniga dagar kan man vistas inomhus eller på akterdäcket som är väl skyddat av flybridgens stora överhäng och när solen skiner kan man ta plats i sittgruppen på fördäcket eller varför inte på flybridge, säger Ari Jukkola, som säljer Eco Trawler 53 i Sverige.

Temat eco
Flybridgen är för övrigt ett kapitel för sig med solbäddar och sittplatser för hela släkten och därtill wetbar med kyl och grill samt fria ytor stort som ett dansgolv. På temat Eco så är båten också hyfsat lättdriven. Dubbla Volvo Penta IPS 600 på vardera 425 hk ger en toppfart på 28 knop.

Men att köra i 28 knop är att missa poängen med trawler-konceptet. Bäst ur miljösynpunkt är att köra den lugnt och värdigt på bästa Grand Banks-maner, det vill säga i deplacementfart. Inte att putta tonvis med vatten framför stäven med allt vad det innebär av stora bränslekostnader och hysterisk vågbildning.

image
imageimageimageimage

En tydlig trend i båtvärlden är för övrigt att allt fler båtproducenter inser det galna i att tvinga upp en båt på tiotals ton i planingsfart. Stora båtar ska vara så bekväma att vistas ombord på att man inte ska vilja komma fram till målet snabbt. Väl framme ska det dröja innan man börjar längta till nästa ställe.

Få valmöjligheter
Till skillnad från många andra båtproducenter ger italienska Cranchi kunden mycket få eller inga möjligheter att komma med önskemål om egna lösningar när det gäller layout. Enligt dem ställer det till mer skada än nytta då det gör att obeprövade lösningar lämnar fabriken. Bättre då att sälja ett färdigt koncept som de kan stå för fullt ut.

image

I fallet med Cranchi Eco Trawler 53 LD har man ändå sträckt sig till att låta kunden välja hur ett av båtens alla utrymmen ska vara inrett. Valet står mellan en tredje sovhytt med dubbelsäng, en dinette, ett förråd med våningssäng och ett kontorsutrymme.

I övrigt finns ytterligare två sovrummen med dubbelsängar, en jättelik salong som är uppdelad i en främre (med styrplats) och en aktre del med ett modern kök snarare än ett pentry.

Teknisk fakta Cranchi Eco Trawler 53 LD:
Längd ö a: 17,00 m
Skrovlängd: 15,00 m
Bredd: 4, 95 m
Djupg: 1,00 m
Vikt: 18 200 kg
Pers: 14 st
Motor: 2 x Volvo Penta IPS 600 EVC/E (2 x 435 hk) + joystick
Bränsle: 2 800 l
Vatten: 810 l
Septiktank: 180 l
Pris: ca 687 500 euro
Mer info: www.cranchi.it
Svensk återförsäljare: www.ariboats.se

Publicerades: 2014-01-20

Text: Elias Johansson

Skriv ut