Flipper 670 DC – föraning om ny Flying Flipper

Flipper_akter_puff

Flipper_akter_puffFlipper har fraktat familjer med dubbelruffade 850, ungdomar i HT-båtar och hårdhudade fartåkare i legendariska Flying Flipper. Nu gör de comeback med en ny serie daycruisers. Först ut är Flipper 670 DC som tuffar till märket markant.

Visst har Flipper presterat genom åren men den enda båten som varit riktigt tuff, förutom möjligen Aquador-båtarna, är racern Flying Flipper med sina dubbla motorer och extrema skrov med en bottenvinkel på 28 grader. Den presterade bland annat i Round Britain Race och höjde säkerligen varumärket rejält.

Med nya Flipper 670 DC bakar det finska märket in en tuff profil och smart funktion i ett. Designern heter Espen Thorup och har gjort stort avtryck med sina snygga Nordkapp-båtar som vi bland annat uppmärksammade i filmen från båtmässan i Göteborg (se här). Båten är ganska bullig men han har ändå lyckats göra linjerna ganska tuffa och med bra materialval och färger andas båten premium.

Fören är kort och trubbig för att vara lätt att röra sig på och för att man inte ska riskera att trilla i spat vid tilläggning. Rutan sitter långt fram och det är tydligt att han prioriterat en stor sittbrunn istället för rymlig ruff. Helt rätt då det är ganska få som tillbringar mer än någon enstaka natt ombord per säsong i den här typen av båt. Nä, fokus ska ligga på social samvaro. Men om man nu vill krypa in i ruffen finns två fullängdskojer.

Ett dilemma med daycruisers är ju att ta sig från för till akter. Här ska det gå att knalla rakt igenom båten på rejäla steg med matkassar i händerna. 
Om himlen hopar sig finns ett rejält kapell att fälla upp, det har ingen fin sufflettlösning som Askeladden har på sina Z7 och Z8-modeller men väl ett stort kapellgarage.

Flipper har historiskt sett mest gjort båtar som ska vara lättdriva och stadiga i hamn. Det vill säga att de är flatbottnade och inte särskilt behagliga i gropig sjö. Den enda som verkligen skiljer sig från mängden är Flying Flipper med sitt extrema skrov.

Flipper 670 DC ska vara ett mellanting – uppmuntra till aktiv körning även när sjön är gropig och samtidigt vara relativt stadig i hamn. Den ska plana upp lätt och det ska gå att se förut även i de värsta fartområdena, säg 12 knop som den idiotiska fartbegränsningen säger.

Nästa år kommer en rad nya modeller från Flipper varav den mest uppseendeväckande är Flipper 850 DC som är en uppföljare till legendariska Flying Flipper.

Data Flipper 670 DC:
Längd: 6,66 m
Bredd: 2,48 m
Vikt: 1 300 kg ex motor
Max antal passagerare: 7 st
Motor: 135 – 250 hk
Tankvolym: 210 l
Designer: Espen Thorup
Toppfart: 48 knop.
Pris: från 475 000 kr med 150 hk Mercury.
Mer info: www.flipper.se

Dålig bildkvalitet men kul ändå – här är några videoklipp på legendariska Flying Flipper som snart ska få en uppföljare:

https://www.youtube.com/watch?v=Ov-B5slDTWo