Full fart med Fjord 40

Frode Pedersen och norska Båtliv har testkört Fjord 40.
Frode Pedersen och norska Båtliv har testkört Fjord 40.

Frode Pedersen och norska Båtliv har testkört Fjord 40.

”Fjord 40 Open är motorbåtsnyheten vi har väntat på”. Det menar Frode Pedersen, som är den förste båtjournalist som provkört den avancerade och exklusiva Fjord 40. Från noll till 35 knop på 11,5 sekunder.

– Fjord 40 Open är en suverän båt att köra. Den har utseendet för sig och du känner dig som utvald när du står bakom ratten. Den kommer med all sannolikhet att bli en kultbåt. På land finns Aston Martin och Harley-Davidson, på sjön finns nu nya Fjord.

Frode Pedersen är båtjournalist och skriver för norska Båtliv, som i och med detta blev första tidning i världen att provköra nya Fjord 40 Open.

Båten har ingen planingströskel, testkörarna tog den från noll til 35 knop på 11,5 sekunder. Skrovet är betydligt lättare än andra i samma storleksklass. Det är gjort i epoxy med förstärkningar i kolfiber.

Frode och hans testkompisar fick upp båten i maxfarten 39 knop och hade en behaglig gång på drygt 32 knop vid 3 000 varv. När de saktade ner dog planingen ut vid 18–19 knop, men detta utan att båten sjönk ner i aktern.

Testbåten hade två Volvo Penta D-6 på vardera 310 hästkrafter. Nämnas ska att provkörningen inte utfördes i någon grov sjö, det var behagligt väder med små, lätta vågor.

Den raka stäven som Fjord har kopierat från italienska Wally visade sig fungera mycket bra, enligt Frode.

– Den är helt rätt. Den klyver vågorna istället för att som är mer vanligt träffa vågen hårt och därigenom få mer stänk.

Fjord 40 må vara inspirerad av Wally men de som kan sina motorbåtar och dess historia gör sig påminda om att till exempel de klassiska Petterson-båtarna var i allra högsta grad var rakstävade.

Men utvecklingen har gått framåt. Fjord 40 är testad i Porsches vindtunnel och där har varvet och konstruktören Patrik Banfield lyckats få fram en bra aerodynamik, men även blivit kvitt en del problem som skulle kunna ha visat sig på provkörningen. Till exempel har man lagt ner jobb på att bli kvitt avgaserna så fort som möjligt. Något man lyckats med, enligt Frode.

Frode Pedersen är även imponerad av den stora vindrutan på den öppna versionen.

– Där stod man helt skyddad och utan vindturbulens. Det var inga problem att stå och prata med varandra trots fullt pådrag på gasreglaget.

På en punkt är Frode Pedersen kritisk, enligt den rapport han ger. Det var att IPS-systemet kräver att man drar ner rejält på gasen när det är dags för en kraftig gir.