Goldfish 50 Ocean – ny norsk lyxracer mot strömmen

Goldfish_50_puff
Goldfish 50.

Goldfish_50_puff
Nöden är uppfinningarnas moder, brukar det heta. Om Norska Goldfish koncept är nytt kan man diskutera men de går mot strömmen och struntar i snålbåtar och ekonomi och visar sin största, dyraste, mest moderna och uppseendeväckande racer hittills. Ocean 50 klarar 60 knop och kostar över sju miljoner.
Se bildspel!

Nya Goldfish Ocean 50 är en modern nordisk superbåt med påtaglig Miami Vice-känsla. Konstruktionen är helt norsk sånär som på motorerna som leveraras av Fiat och ger en toppfart på över 60 knop, vilket är extremt för en 50-fotare som ser ut som en modern lägenhet under däck.

Se fler bilder på Goldfish 50 Ocean i 93 knop! 

Henrik Solli som driver varvet menar att de inte sparat på något och att varje detalj måste vara av yttersta kvalitet för att klara påfrestningarna.

– Vi har ju in princip dubblat farten gentemot andra båtar i samma storlek, menar han.

Därför har båten inte försetts med något lull-lull som inte fyller någon funktion. Här är det modernt, rent och snyggt utan krusiduller. Flera stora ventiler ger osedvanligt bra ljusinsläpp under däck där inredningen går i ljusa tyger och ljust trä.

Extriören är som en mix av 1980-talets flygkaptensracer Flying Flipper, en 50-fots Wally och Fjords linjeraka 40-fotare som lanserades för ett par år sedan. Men Goldfish har tagit konceptet och designen ett antal steg längre.

Uteplatsen har prioriterats högt med sköna säten och solbäddar. Men kabinen är riktigt snygg också. Här finns soffa, dusch, toalett och två dubbelsängar, varav en är under däcket. Det är inte spatiöst stort, snarare slimmat och snyggt.

Jag har testkört små Goldfishmodeller (Se videorna när vi kör Goldfish 28 och Goldfish 23) och gillar både design och fartegenskaper. De har härliga sjöegenskaper och det är inga problem att hålla hög fart i lite sjö. Känslan kan liknas med att köra Porshce på små slingriga vägar. Den nya 50 Ocean lär inte ha några problem att hålla samma fart men känslan lär vara mer Panamera än 911. Vi hoppas på provkörning!

image_01
Här är en av Wallys modeller som till viss del kan liknas med Goldfishen. Italienaren klarar dock ”bara” 50 knop med största motoralternativet.

image_02
Wally satsar på stora utrymmen och lyxdetaljer som hydrauliskt nedfällbar trappa i aktern. Goldfish är mer en rå fartmaskin.

Tekniska data Goldfish 50 Ocean:
Längd: 14.95m/50’

Bredd: 3.85m

Vikt:    7.500kg    

Motorer: 2 x FPT (Fiat Powertrain) N67 560 6.7L

Max fart: 60+ kts

Passagerare:    10

Bränsletank: 980L    

Material: GRP Divinycell

Skrovdesign: Trestegat, 22 graders v-botten.

Klass CE: B – Offshore

Design & konstruktion:    Pål Sollie
Varv:   
Goldfish Boat AS


Pris: Ca 7,5 miljoner sek.
Mer info: goldfishboat.com.
Läs mer om Wally här.