Goldfish 28 Tender – mer än ett smycke för snobbar

Gustav Morin är först ut att filma och testa Goldfish 28 Tender med 350 hk. I ett vinterkallt Norge når han toppfarter som minst sagt får ansiktet att frysa. I väntan på video kommer här bildspel och storyn om snyggbåtsmärket som hävdar att de är tuffare än allt.


Gustav Morin blev alltså den första att få sätta klorna i Goldfish 28 Tender som försetts med singelmontage. Det handlar om Mercurys värsting Verado på 350 hk och tillverkaren verkar tämligen säker på att det nu ska gå att krama ur ytterligare någon knop jämfört med den vanliga installationen på 2 x 200 hk.

Redan nu kan vi avslöja att Gustavs både över- och underläpp frös fast och att båten gav adrenalinkickar på både väntade och något oväntade sätt.

Men innan vi publicerar videon där vi testar och tycker till är det bra att få lite mer bakgrund. 



Mer än vacker fasad
Goldfish levererar båtar som av många uppfattas som superdesignade lyxracers för välställda stekartyper. Linjerna för tankarna till Wallys och andra båtar som mest syns i lyxjaktssammanhang. Vill man verkligen sticka ut uppskattar man säkerligen Goldfish erbjudande om möjligheten att få välja vilken färg man vill ha på skrov och säten.

Men allt det där har bara kommit på köpet.

För även om lyxjaktsägare sällan nöjer sig med något annat än det bästa vill Goldfish poängtera att de är ett varv som satsar på mer än bara en vacker yta. De hävdar att det faktiskt är sjöegenskaper och kvalitet som skiljer dem allra mest från mängden.

– Vi tycker det är lite trist att våra 23- och 28-fotare har fått rykte att bara vara smycken för snobbar. Ser man bakom linjer och färg finner man den mest robusta båten på marknaden i den här storleken, säger Henrik Sollie från Goldfish.

Det råder inga tvivel om att Goldfish 28 Tender är en snabb båt. En best som är utmanande att köra. Något Gustav fick erfara.

Båtar som faller isär
Henrik Sollie berättar att många av deras kunder är aktiva båtåkare som haft kanske sex båtar tidigare och uttryckt hur trötta de är på att saker och ting alltid går sönder. 



– Många har visat långa listor på detaljer som fallerat och önskat en båt utan krusiduller. De vill tillbaka till enkelheten av de första båtarna de ägt, typ små 15-fots sportbåtar, men med en design som passar en vuxen.



Racerbåt till polisen
Att Goldfish klarar att bygga rejäla båtar håller den norska militären och polisen med om. I somras levererades en Goldfish 36 P1 Supersport med specialbyggd hytt i kolfiber (se videoinslag från norska medier). Polisen vill inte berätta hur snabb den är utan framhäver hellre att de har en ekonomisk marschfart kring 50 knop. Med de största motorerna har modellen klarat över 100 knop.

Den mest populära av Goldfish modeller är 23 Tender. Här är en helikoptersekvens som visar hur den går i havssjö.

– Det skulle vara roligt om ni kan testa ”en värstingbåt” i aluminium och utsätta den för samma påfrestningar som vi utsätter våra båtar för. Vi är nämligen säkra på att båtbyggeri inte är som i MMA-fighting – att den som är fulast tåler mest, säger Henrik Sollie.

Vi hoppas att ett varv som till exempel Anytec antar utmaningen och att vi i vår kan få till en tuff jämförande test i hårt väder till havs. Men innan dess får ni inte missa videon där vi synar den kolsvarta Goldfish 28 Tendern i sömmarna. Den kommer att publiceras under vintern.


Teknisk fakta Goldfish 28 Tender:
Längd: 8,95 m
Bredd: 2,46 m
Djup: 0,70 m
Vikt: 1 580 kg
Motorero: 2 x 150, 2 x 200 hk eller 1x 350 hk.
Toppfart: ca 62 knop
Skrov: Två steg och max 23,5 gradser v.
Designer: Pål Sollie
Mer info på www.goldfishboat.com