Du är här:Hem Artiklar Motorbåtar Miljöbåten som går på pellets

Miljöbåten som går på pellets

MiljöbÃ¥ten som gÃ¥r pÃ¥ pelletsI samarbete med företaget Precer i Karlstad bygger Storsjöbåt nu sin första båt med hybriddrift. Båten drivs av batterier som laddas från värmen i en pelletsbrännare, skriver Di.se 
Billigt och miljövänligt, enligt tillverkaren.

 Leif Eikeseth, vd på Storsjöbåt, berättar att han länge funderat på att bygga mer miljövänliga båtar. Och nu har han fastnat för ett system som han tror på.

Båten som han tänker bygga är en snipa på 23 fot. Den typen av båt är inte ovanlig i sig, men det är däremot Storsjöbåts drivlina.

Båten drivs genom ett hybridsystem med en pelletsbrännare och batterier.
"Grundprincipen är en effektiv förbränning av pellets i en brännkammare vilket ger värme och elektricitet", säger Leif Eikeseth.

Pelletsvarianten är en konsekvens av att en rent eldriven båt skulle ge för kort räckvidd, berättar han.

Förutom att vara miljövänligt har pellets flera fördelar till sjöss enligt Leif Eikeseth.
"Enkelheten i systemet ger en hög driftssäkerhet. Samtidigt kan man bättre förutse priset på drivmedel än om man kör med diesel eller bensin."

Hur blir det med prestanda då?
"Just en snipa är bra att starta med eftersom den inte kräver så mycket energi. Båten kommer att göra åtta-tio knop."

Och hur mycket pellets måste man ha med sig ut på sjön?
"Det går åt cirka fyra kilo pellets i timmen."

Och vad kostar det?
"Det ger en kostnad på omkring tio-tolv kronor per timma. En motsvarande dieselmotor skulle dra fem liter i timmen vilket kostar drygt 50 kronor."

Läs hela artikeln på Di.se, klicka här

Så fungerar pelletsbåten
# Storsjöbåts 23-fots snipa är den första produkten på marknaden som utrustas med Karlstadsföretaget Precers pelletsdriva hybridmotor.

# Bolagets vd Martin Larsson förklarar hur systemet fungerar:
"Från pelletstanken, i det här fallet på omkring 100 liter, matas pelletsen till en brännare. Värmen därifrån går till en värmemotor/generator och energin går till batterier, vidare till elmotorn och till sist till propellern", säger Martin Larsson.

# En tank på 84 liter rymmer ungefär 60 kilo pellets vilket med en förbrukning på fyra kilo pellets per timma räcker till 15 timmars drift. Men Storsjöbåts snipa kommer att ha en större tank och alltså längre räckvidd än så.

# Drivlinan med pellets och generator för dessutom med sig att det alltid finns ström ombord.
"Du behöver aldrig koppla upp dig mot ett vanligt el-uttag eftersom du har det med dig."

# Så fungerar pelletshybriden: Pelletstank (120 liter) - brännare/förbränningszon - värmemotor/generator - batterier - elmotor - propeller

 

Publicerades: 2009-02-09

Text: Hasse Bauer

Skriv ut