Riva – båten, myten och legenden

En ung, hungrig och nyutbildad skeppsbyggare får hjältestatus efter att ha reparerat Sarnicos fiskebåtar efter en förödande storm. Det blir starten på båten, myten och legenden – Riva.

Våren 1842 drar en förödande storm in över Sarnico vid sjön Iseo i norra Italien. Fiskebåtar skadas och därmed blir också ett stort antal fiskare av med sin födkrok.

Räddningen blir Pietro Riva, en ung skeppsbyggare, som gör en heroisk insats i att reparera båtarna så att det viktiga fisket kan få en fortsättning.

Han blir hjälte i Sarnico, knyter viktiga kontakter varpå de första Riva-båtarna tar form. Sonen Ernesto Riva tar över och förser Riva-båtarna med förbränningsmotorer.

Så här långt har Riva-varvet mest hållit sig till att bygga transport och passagerarbåtar. Det var först efter första världskriget som näste man i Riva-klanen, Serafino Riva, formgav och byggde motorbåtar för fritidsbruk.

Satsade på racing
Serafinos stora intresse kom under hans tid som varvets ägare att gälla racerbåtar. Under årens lopp förfinade han sina konstruktioner och nådde allt högre farter. Under 30-talet kom hans Rivabåtar att dominera tävlingsverksamheten i Italien.

En glad Carlo Riva.

Det var dock först när Serafinos son, Carlo Riva, fick inflytande över varvet som de första Riva-båtarna såsom de flesta känner dem, tog form.

Receptet var, enkelt beskrivet, en kraftigt negativ akterspegel och fribord samt rundade övergångar mellan fribord, däck och akterspegel.

En tung milstolpe var 1996 då de sista träbåtarna slutade tillverkas. Idag ingår Riva i den stora Ferrettigruppen som också inkluderar flera andra stora varv.

Nu består produktionen i huvudsak av större båtar i plast och i storlekar från 50 fot och uppåt. Se videon med ”The Riva Fleet 2015” nedan.

Legendariska Riva satsar stort.

Klassisk Riva med Lamborghini V-12:or.

Riva bygger superjakter i stål.