Viggo X8 - första externa testbilderna

Viggo X8 har håsats som supermacho och något utöver det vanliga. Men än så länge är detta bara ord. Hamnen.se är först ut att ta en rejäl svängom för att ta reda på vad epiteten egentligen innebär. Snart publicerar vi videon där vi tycker till. Men först ett stort fartfyllt bildspel.

Vi hoppades på vågor och vind när vi på tisdagsmorgonen begav oss mot Sveriges centrum för racerbåtar – Öregrund – för att sätta tänderna i Viggo X8. Här går Roslagsloppet i mål och historiskt har det tillverkats racerbåtar i var och varannat garage i trakten. Det var också här som aluminiumbåtar med snygg stil och sportiga sjöegenskaper föddes i form av Anytec.

Numera bygger Anytec sina båtar i Lettland men mannen som ritade dem, Håkan Pettersson, lever kvar i Öregrund och har nu tagit fram Viggo X8. Vi har i en tidigare artikel berättat om hur han skapade Anytecs framgångsbåtar och att han nu satsar på en båt helt utan kompromisser. Den är från början anpassad för dagens riktigt stora utombordare och har försetts med både fotgas och fjädrande säten för att skapa både körkänsla och fartresurser som inte tidigare uppnåtts på en fritidsbåt i aluminium. 

Tillverkningen sker i Öregrund, på samma varv som byggt Anytecs stora båtar med inombordare och stora one off-byggen i form av lyx- och arbetsbåtar i aluminium. Detta borde borga för ett rejält och kompromisslöst bygge och med linjer från den fartfrälste designern borde det finnas en bra chans att Viggo X8 presterar i särklass.  

Så anländer vi till varvet. Vattnet ligger lugnt och och vi kan testa toppfart ut på Öregrundsgrepen. Frågan är hur behagligt det blir och hur fort vi kan fortsätta att köra när vi når öppet hav efter att vi passerats Gräsös nordspets där dyningen från gårdagens vindar ligger kvar. Det får ni snart se i en video. Tills dess: håll till godo med bilderna nedan.

Foto: Gustav Morin.