Westline 360 - ett helsvenskt lyxåk

Westlines recept är enkelt. Man tager en redan befintlig båt i modellprogrammet och förbättrar den. Ett recept som nu har resulterat i en Westline 360 utan tak. Westline 360 Sport, var namnet.

Av försäljningen på båtmässan Allt för sjön att döma så blev det en anrättning som föll kunderna på läppen. För i skrivande stund står det 3-1 till den öppna versionen i antal sålda båtar.

Anledningen till att HT-varianten släpar efter är oklar. En rimlig gissning är dock att den sommaren som båtfolket har färsk i minnet bjöd på många soltimmar. Soltimmar som upplevs bäst utan tak.

Frånsett taket är det dock inte mycket som skiljer de båda modellerna åt. Båda briljerar med inredningssnickerier i världsklass. Utmärkande är framför allt hur man har lyckats trolla med utrymmet och på ett magiskt sätt fått en härligt rymlig sittbrunn.

Det finns två bra separata stolar vid förarplatsen som för övrigt är utformad av någon som uppenbarligen förstår sig på vikten av bra ergonomi. Vidare finns en stor U-soffa, ett längsgående pentry och allt detta utan att det känns det minsta trångt. Pluspoäng för den breda passagen ut till badbryggan.

Ruffen erbjuds med två alternativa layouter. Man kan på sedvanligt sätt få en stor dubbelkoj i förpiken samt en separat midkabin för två personer. Alternativet, och lite mer annorlunda, är att låta bygga in en U-soffa i fören och två separata midkabiner.

Skrovet har en rejält vass form (24 grader i aktern) och med standardmotorn, en Volvo Penta-diesel på 370 hk, beräknas toppfarten hamna på 33 knop. Särdeles breda slag i aktern gör att båten ändå planar upp relativt enkelt och att man (visserligen med hjälp av trimplan men ändå) kan behålla planingsläget ända ned till 12 knop. Värstingmontaget på 2 x Volvo Penta D4 300 hk ger en toppfart på ungefär 43 knop.

Westlines enkla recept har alltså resulterat i en båt som så vid en titt på mässan och enligt det vi hör är imponerar på många sätt. Vi får se om orden står sig efter att vi testat.

Westline 360 Sport

Längd: 11,00 m
Bredd: 3,40 m
Djupgående: 0,90 m
Vikt: ca 6 000 kg
Motor: VP D6 370-400 hk eller 2 x VP D4 (2×225 hk)
Toppfart: 25-40 knop
Bränsle: 550/800 liter
Vatten: 250 liter
Konstruktör: Johan Holm efter ett Lassalle-skrov
Pris med Volvo Penta D6: 2 495 000 kr
Mer info: www.westlineboats.se