Du är här:Hem Artiklar Motorbåtar X-22 – Hydrolifts flört med vanligt båtfolk

X-22 – Hydrolifts flört med vanligt båtfolk

Hydrolift, som är synonymt med fartvidunder och extrema racingskrov, lägger nu in en stöt på oss vanliga dödliga med den nya och betydligt snällare X-serien. Här är utvecklingsprocessen i snabbspolning.

Norrmannen Bård Eker har designat allt från barnvagnar till rena yrkesfartyg. Men mest känd är han ändå som delägare och designer i Koenigsegg, som framgångsrik båtracingförare och som den drivande kraften bakom Hydrolift.

Därför ser hans båtar ut som de gör. Det är sportiga skapelser med stegade skrov och steglister i en lyckad kombination som tål att utmanas i tuffa förhållanden och höga farter. Men som också kräver mycket kunskap och engagemang av föraren.

Nu gör Bård Eker och Hydrolift en offensiv för att charma oss vanliga dödliga. Först ut i en serie av betydligt snällare båtar mellan 22 och 30 fot är Hydrolift X-22 som enligt uppgift ska vara "lätt att köra, lätt att äga" och därmed anpassad för en bredare målgrupp.

Steg óch 24-graders V
Men därmed inte sagt att X-22 är helt befriad från Ekers gamla ideal. Avsikten är att ta med gamla erfarenheter och kunskaper från prestandabåtarna till den nya serien som också kommer att vara begåvade med dubbla steg. Exakt hur dessa ingredienser ska kunna vara grund för en "folkbåt" är oklart, än så länge.

Nya X-22 tas också fram i nära samarbete med Mercury och dra nytta av den låga vikten och det bottendrag på låga varv som utmärker deras F-150.

Sist men inte minst har stor möda lagts på utveckling och praktiska tester ergonomin i allmänhet och när det gäller förarplatsen i synnerhet.

Stora ansträgningar görs för att skapa en ergonomiskt riktig förarplats.

 I övrigt är det snålt med informationen om Hydrolift X-22 än så länge men vi vet att den öppen båt med en fria passager kring en centrerad styrpulpet. Mått 6,68 x 2,30 meter.

Premiärvisning på båtmässan Båter i Sjøen, Aker Brygge, Oslo i september.

Mer info Hydrolift AS.

Publicerades: 2016-04-20

Text: Elias Johansson

Skriv ut