Nimbus köper Bella Boats

NimbusEfter 49 år i båtbranschen säljer Raimo Sonninen sitt storverk Bella Boats med varumärkena Bella, Flipper, Aquador och Falcon – till Nimbus. I köpet ingår också Flipper Marin. 

Nimbus Boats satsar vidare. De har på senaste tiden lanserat flera nya modeller och därtill förvärvat Alukin. Men nu sker den största förändringen.

– Vi ser stora synergieffekter i det här köpet. Vi stärker produktionsteknik, produktutveckling, distribution och får ett bredare återförsäljarnät internationellt, säger Jonas Göthberg, försäljningschef på Nimbus.

Enligt uppgift kommer alla båtmärken under Bella Boats-koncernen att finnas kvar.

Blir det inte svårt att hantera så många olika varumärken?
– De måste såklart balanseras noga mot varandra och vi ska behålla de olika varumärkenas identiteter. Vi vill skapa ett ”house of brands” där vi drar nytta av en gemensam produktion och försäljning, bland annat.

Läs också:
Nimbus Boats och Ryds i konkurs
Nimbus satsar på aluminiumbåtar – köper Alukin

I nuläget producerar Nimbus sina Coupé-modeller i Mariestad och de nya modellerna i Polen.

Kommer Nimbus att börja producera båtar i Finland nu?
– Det är inte otänkbart.

Vilka anser du är Bellas Boats starkaste varumärken?
– Nya Falcon går oerhört bra och Flipper och Bella går också bra. Aquador drar fortfarande in pengar.

Kommer Nimbus designavdelning stå för Bella Boats design?
– De har fullt upp med Nimbus i nuläget men absolut är det en möjlighet framöver.

Hamnen.se når också Raimo Sonninen under tisdagseftermiddagen.

Varför säljer du företaget?
– Jag har fyllt 70 år och känner att det är dags att göra något annat. Det var också bra läge.  Vi har inte sålt så här många båtar sedan 2010 och nu när jag säljer företaget är det med 600 båtar i orderstocken.

Hur mycket betalade Nimbus?
– Det vill jag inte svara på.

Vad kommer du att göra nu?
– Jag har så länge jag kan minnas arbetat mycket och börjat kontorstiden klockan 07:00. Efter 49 år i båtbranschen ska jag nu unna mig sovmorgon ibland. Men såklart har jag ett nytt projekt på gång, säger Raimo och fortsätter:

– Tillsammans med finske hockeylegenden Kimmo Timonen ska jag bygga en enorm spa-anläggning. Det kommer att bli det finaste huset i hela Finland och vi kommer att erbjuda bastubad av alla tänkbara sorter.

Blir det möjligen en bra rökbastu?
– Absolut!

Enligt uppgift omsätter Nimbus i nuläget 500 miljoner kronor och Bella Boats omsätter 300 miljoner kronor. Bella Boats har 150 anställda som följer med i köpet. Nimbus Boats har 145 anställda.

Nimbus Boats pressrelease i sin helhet:

”Den svenska båttillverkaren Nimbus har förvärvat 100% av Bella-Veneet OY:s affärsverksamhet från Raimo Sonninen och Brunswick Marine. I förvärvet ingår återförsäljaren Flipper Marin AB:s verksamhet i Täby, Sverige.

Bella-Veneet Oy har verkat under Raimo Sonninens ledning sedan år 1970. Företaget bedriver sin båtproduktion i Kuopio och i Larsmo, Finland. Antalet anställda uppgår till ca 150 personer. I Bella-koncernen ingår de fyra varumärkena Bella, Flipper, Aquador – samt det senast etablerade varumärket Falcon (aluminiumbåtar).

Bella koncernens exportandel uppgår till 78 % och försäljning sker till 25 länder. Det samarbete med Mercury-motortillverkaren Brunswick Marine, som inleddes år 2003 när Brunswick förvärvade 36 % av Bella-Veneet Oy kommer att fortsätta oförminskat även efter affären.

Nimbus Boats startade sin verksamhet 1968. Nimbus är en av Europas ledande tillverkare av fritidsbåtar. Med ett skandinaviskt synsätt på design och funktion utvecklas båtar för dagens och framtidens båtliv. Produkterna präglas av omsorg, sjövärdighet, funktionalitet och miljömedvetenhet. Bolaget utvecklar, tillverkar och säljer förutom Nimbus också varumärkena, Alukin och Paragon Yachts för världsmarknaden.

Nimbus huvudkontor är beläget i GKSS hamn i Långedrag, Sverige. Tillverkningen sker på tre orter med huvudenheten belägen strax utanför Mariestad, Sverige. Båtarna säljs till konsument via ett världsomspännande nätverk av återförsäljare. Cirka hälften av försäljningen går genom helägda återförsäljare och hälften via fristående återförsäljare. Exportens andel överstiger 70 % och omsättningen för 2018 beräknas att bli ca 500 mkr. Bolaget har 145 anställda.

”Genom sammanslagningen av två båttillverkare med en så stark historia så stärks vår närvaro i Norden och skapar från det perspektivet en robust plattform för vidare expansion ut i världen. I och med att vi nu blir ett äkta house of brands handlar det om att vårda varumärkena och balansera dem i relation till varandra. Samtidigt ges våra gemensamma återförsäljare möjligheten att erbjuda marknaden ett än mer komplett utbud, anpassat till den typ av boating som sker på de lokala marknaderna. Rent praktiskt så skapas dessutom en mängd synergifördelar inom såväl produktutvecklingen, som våra supply chain´s”, säger Nimbus VD, Jan-Erik Lindström.