ANNONS

Nu kan rullmasten agera automatiskt

Seldén lanserar en uppgradering till sina befintliga rullmaster som rullar ut storseglet elektriskt, samtidigt som en nyutvecklad elvinsch justerar uthalet.

Svenska Seldén tar nästa steg i att göra segling tillgängligare och enklare och inför ett system som lär göra att fler väljer att oftare slå av motorn och använda seglen istället.

Det handlar i grunden om ett elsystem som kan eftermonteras på en rullmast och, om man vill, kompletteras med en ny sorts elvinsch som inte bara är effektiv utan också särdeles kompakt. Den har nämligen sin motor inbyggd, vilket betyder att man slipper ha en ”klump” undertill som hänger ner från rufftaket för någon stackare att slå huvudet i.

Seldéns nya system kan eftermonteras och är ett intressant tillbehör för alla seglare vill förbättra sina befintliga båtar.

Här kommer Seldéns pressrelease i sin helhet:

Vi vill förenkla seglingen för alla med stor båt och liten besättning.

Mats-Uno Fredrikson.

Seldén bygger vidare på sitt eget Can-Bus system ”SEL-Bus” med en spänningsomvandlare som möjliggör små smidiga elmotorer för olika funktioner ombord. Först ut var den nya versionen av Furlex Electric som lanserades 2018 och nu är det dags för rullmasten att elektrifieras och i samband med detta lanseras även en helt ny elvinsch.

För dem som vill segla sin båt med mindre ansträngning eller på färre händer så kan Seldéns nyheter vara ett bra val.

Seldéns marknadschef Mats-Uno Fredrikson förklarar:

– Vi vill förenkla seglingen för alla seglare som har en förhållandevis stor båt men en liten besättning och som vill fortsätta segla med den båt de redan har. Bekväm hantering och trygg segling står i fokus och genom att komplettera sin rullmast och sitt rullfocksystem med en elmotor får man just det.

En önskvärd placering av en elvinsch är på rufftaket för hantering av fall, uthal och andra linor. De elvinschar som redan finns på marknaden har en motor som kommer ner i ruffen, men Seldéns E40i har motorn helt integrerad i trumman och endast tre 6 mm2 kablar som passerar genom båtens däck eller rufftak. Det finns därigenom ingenting som kompromissar med ståhöjden inne i båten.

Vinschen kan köras med tre olika hastigheter vilket gör den idealisk för hantering av i synnerhet storfallet.

E40i kommer att erbjudas med rostfri trumma eller med en svartanodiserad aluminiumtrumma. Rekommenderat försäljningspris inklusive SEL-Bus systemet är SEK 39 400:- för varianten med rostfri trumma respektive 37 500:- för E40i med aluminiumtrumma. Priserna inkluderar moms.

Seldéns E40i har motorn helt integrerad i trumman.

En elmotor i masten som kan monteras i en befintlig rullmast är synkroniserad med E40i. Mastmotorn matar ut rullstorseglet ur masten och elvinschen tar hem slacket i uthalet. Allt sköts med en knapptryckning och motorerna anpassar hastighet efter belastning. När E40i används för SMF reducerar den automatiskt kraften om belastningen blir för stor, så att inte seglet och rullsystemet riskerar att överbelastas. När man rullar in seglet släpper man på uthalet och trycker på knappen för inrullning.

Mastmotor, elvinschen E40i samt SEL-Bus system kommer att kosta ungefär SEK 85 000:- inkl moms. Monteringsarbetet tillkommer.

ANNONS

ANNONS

Relaterade artiklar

AMT 210 DC test.

AMT 210 DC – återhämtning efter knockout

Glastron CVX 16

Jespers klassiska Glastron gör +75 knop!

Capelli Tempest BR 65.

Capelli Tempest BR65 – en lyckad mix

Upptäcktsredan Färöarna.

Friska fiskar på Färöarna