Nya elfärjor till Stockholms skärgård för en miljard kronor

Vagfarja-med-eldrift
Trafikverket har beställt fyra eldrivna färjor som ska trafikera Stockholms skärgård redan 2024.

Vagfarja-med-eldriftTrafikverkets färjerederi har tecknat sin största order någonsin. Fyra självkörande eldrivna trafikfärjor ska kapa utsläpp och öka säkerheten. Precisionen är tillräcklig för att väja för en simmande älg.

Avtalet är tecknat och detta blir Färjerederiets största satsning någonsin. Den ingår i Vision 45 – planen för en klimatneutral färjetrafik år 2045.

Det var det Nederländska varvet Holland Shipyards Group som vann upphandlingen om bygget av Färjerederiets fyra nya elfärjor. De kommer att gå i trafik på Ljusteröleden och Vaxholmsleden i Stockholms skärgård. De ska i första hand gå på el men har backupmotorer som går på HVO, som anses vara ett någorlunda miljövänligt dieselsubstitut.

Första elfärjan levereras sommaren 2024

Den fjärde oktober signerades kontraktet. Hela upphandlingen innefattar fyra färjor, åtta anläggningar för automatiskt tilläggning och fyra laddningsutrustningar. Total omslutning på denna tilldelning är 1 miljard kronor. Leverans av första färjan blir kring sommaren 2024. Sedan kommer de andra med ungefär ett års mellanrum.

Se också:
Världens snabbaste elfartyg får köra fort i Stockholms lågfartsområden
Foilande passagerarfärja – revolution för stadstrafiken
Beluga 24 – foilande eldriven färja snart redo för Stockholm
Svensk elfärja med extrem snabbladdning

– Det här är den största investering som Färjerederiet någonsin gjort. Och det är ett stort steg både för klimatet och i teknikutveckling för säkrare sjöfart, säger Erik Froste, rederichef, Trafikverkets Färjerederi. Foto: Trafikverket.

De nya vägfärjorna ingår i Färjerederiets Vision 45

Färjorna ska utrustas med smart teknik och kunna korsa färjeleden med endast en knapptryckning. Vid fartygets ankomst förtöjer de helt själva, fäller upp bommarna så att bilarna kan köra av. Under lossning och lastning pågår laddning av batterierna från landström. Laddningen får bara ta den tid lasthanteringen pågår, vilket är cirka fyra minuter.

I Trafikverkets reklamfilm för sin ”Vision 2045” får vi se Bert-Åke Varg berätta om nu och då i en video från framtiden.

Digitaliserade färjor för fjärrstyrning

Även om färjorna är utrustad med mycket digitaliserings- och automatiseringsteknik så kan de även köras som en vanlig färja.

– Tekniken fungerar som ett stöd för personalen. Det tekniska systemet höjer säkerheten och gör det datorer gör bäst – lär sig att upprepa samma handlingsmönster. På så sätt hittas den mest miljövänliga körningen, förklarar Erik Froste.