Fraktfartyget som seglar med skrovet

Tänk att kunna nyttja skrovet som segel och dra ner bränsle-förbrukningen med 60 procent. Det är möjligt enligt norske uppfinnaren Terje Lade.

– Det här projektet är drömmen om att segla fort, hungern efter fart, som gick över till att bli en oro över miljön och så var projektet med vindskeppet fött, säger Terje Lade till NRK.

Terje är en hängiven seglare med inriktning på fart. Han har också tidigare arbetat som ingenjör i Norges olje- och shippingindustri, men satsar nu helhjärtat på att skapa världens mest miljövänliga fraktfartyg.

Det är också erfarenheten från fartseglingen som han ska nyttja i projektet. Segeltekniken som vindskeppet bygger på är densamma som för isjakter, eller som katamaranerna i pågående America’s Cup använder. Man seglar helt enkelt på fartvind med segel eller vingar som alltid är krysskotade.

Med bara vind som kraftkälla
Med optimal vinkel mot vinden kan vindskeppet drivas med bara vinden som kraft. Men vanligen kommer också en gasmotor att stå för en del av framdrivningen.

– Med hjälp av motorns framdrivning skapas också fartvind som skrovet i sin tur kan nyttja som framdrivande kraft.

Tanken är att rutten ska läggas efter de optimala vind- och strömförhållandena och målet är att skeppet ska kunna hålla 18 knop i snitt. I teorin ska det klara att segla i 14 knop, enbart med vindraft, om det blåser kuling och vinkeln är optimal.

Professorerna intresserade
Norrmannen har nyligen fått testa sina modeller och bolla sina idéer med professorer på brittiska Aeromechanical Systems group, vid Cranfield University.

– Först trodde vi att Terje Lade var en galen norrman. Men så tänkte vi en gång till och räknade en gång till och förstod att detta är en smart idé, säger professor Kevin Knowles till NRK.

Tanken är att nyttja fartyget till att frakta bilar och passagerare men kanske framförallt till att frakta varor över kontinenten. Enligt Lade ska 7 000 bilar få plats, vilket är jämförbart med ett traditionellt men modernt fraktfartyg.

Vill börja bygga
Just nu samtalar Lade med flera rederier med målet att kommersialisera projektet.

– Jag kan inte säga något mer än att jag tror att vi kommer att kunna börja bygga det första fartyget inom tre till fyra år.

Se ett inslag på NRK om Terje och hans projekt. Klicka på del 5 för att komma direkt till inslaget.