Hamnen.se slår rekord – ökar med 141 procent!

Vattenskida Hamnen puffSommar och semester betyder inte att man slutar surfa på Sveriges största båtmagasin på webben. Tvärtom. Under juli månad hade Hamnen.se 144 012 användare.

Tidigare år har trafiken gått ner under sommarsemestrarna men tack vare smartphones och surfplattor har statistiken vänt. Trafiken på Hamnen.se har under juli månad ökat med 141 procent jämfört med samma period förra året. Antalet användare var 144 012 enligt Google Analytics och antalet visningar av Skippos egna videor under samma period var 61 471. 

– Det råder inga tvivel om att de digitala medierna blir starkare och lämnar tryckt media i svallet. Våra användare vill hålla sig uppdaterade hela tiden och gillar att sprida våra artiklar i sina egna sociala kanaler. 

Några av de hetaste artiklarna i sommar är ”Världens starkaste utombordare” som fick 2 000 Facebook-gilla och 10 000 klick på 12 timmar. Rubriken ”Vattenskoter med V8” har fått 1 100 gilla och 8 000 klick. En annan populär artikel är ”Gyrostabilisering – bästa botet mot sjösjuka” som fått 6 000 klick.

Gratis för besökaren
Allt fler väljer att surfa på webben istället för att lägga pengar på pappersmagasin. På Hamnen.se är allt lättillgängligt och gratis för besökaren. Största delen av besökarna är 25 – 50 år, en åldersgrupp där över 85 procent använder internet dagligen. Men även många äldre hittar hit. År 2013 visade statistik från Internetstatistik.se att 52 procent av svenskar i åldrarna 65 till 74 år använder internet dagligen.

Hamnen.se har frångått Youtube och valt att starta en egen playkanal som innehåller alltifrån reportage, tips och trix till tester av nya segel- och motorbåtar.

– Det råder inga tvivel om att video är rätt kommunikationssätt för båtmedia. Vi får massor av positiva tillrop och många väntar med att köpa tills att vi har testat båten och tyckt till. Folk vill se hur båtarna rör sig och höra objektiva åsikter. Samtidigt tycker många att välproducerad video är mer underhållande och mer lättillgängligt än text, säger Skippos chefredaktör Gustav Morin.

Fler satsar på webb
De klassiska båttidningarna har också hakat på webbtåget. Senast är Livetombord.se som är en samlingsplats för Egmontförlagets båtmagasin.

– Vi välkomnar det, ju fler som startar på webben desto bättre. Det hjälper båtbranschen att inse att det är på webben de ska lägga sin marknadsföring. Det är också glädjande att det inte bara är Hamnen.se som satsar på rörligt material. Livetombord satsar till exempel också på video men vi jobbar på olika sätt. (Se till exempel när Hamnen.se testar Viggo X8 och Sailjet. Och när Livetombord testar Viggo X8 och Sailjet).

Populärt med brutal grundkänning
När vi blickar tillbaka under det gångna halvåret kan vi konstatera att våra båttester som dragit flest tittare och Facebook-gilla är testen av Sailjet – den extrema motorseglaren med bastu ombord. Den har fått 2 200 gilla och 30 000 tittare. Även testen av Ockelbo B16 har cirka 30 000 tittare. Jämförelsen mellan nya och gamla Dufour-segelbåtarna har lockat 10 000 tittare. Men om vi blickar tillbaka ytterligare är det svårt att slå reportaget om seglingen med en Wally över Atlanten som dragit 100 000 tittare på playkanalen och nästan 700 000 tittare på Youtube.

Ny reportageform
En annan aktivitet som slagit väl ut är Skippos reportageform ”Upptäcktsresan” där reportageteamet producerar många korta inslag från en resa. Senast i raden var en resa till Norska Vestlandet som blev en succé. Nästa Upptäcktsresa går till Orkneyöarna i slutet av augusti.