Preems varning – ändrad reduktionsplikt kan ge prischock

Sänkt reduktionsplikt eller inte? Frågan delar många och faktan på om det faktiskt kommer att lätta på priserna vid pumpen går isär. Såväl branschorganisationer som drivmedelsjättar har under måndagen uttalat sig om Tidöpartiernas nya överenskommelse.

Lägsta bensinpriset sedan krigsutbrottet

Att sänka bränslepriserna vid pumpen har varit ett av regeringens och Sverigedemokraternas tyngsta vallöften. Den största boven har enligt Tidöpartierna själva varit reduktionsplikten. Denna metod för att få fler att tanka med iblandat biobränsle har också blivit det främsta vapnet i kampen om sänkta bensin- och dieselpriser.

Men alla ställer sig inte bakom metodiken regeringen valt.

Drivmedelsjätten Preem gick under måndagsförmiddagen ut med en varning att en sänkt reduktionsplikt skulle kunna leda till ökade priser vid pumpen.

I en intervju med Dagens Nyheter påtalar oljebolaget att frågan är mer komplex än bara kostnaden för själva drivmedlet.

– Följden av en sänkning blir att efterfrågan på ren diesel ökar på en redan hårt ansträngd marknad. De nordiska raffinaderierna har de senaste åren dragit ned sin kapacitet för diesel i takt med att efterfrågan på inblandning av biobränsle ökat. Samtidigt har Rysslands invation ytterligare rubbat balansen på oljemarknaden, säger Eric Westerholm, planeringschef på Preem till tidningen.

Kapningen av reduktionsplikten som regeringen hoppats kunna sänka bränslepriserna med helt 5,5 kronor kan i själva verket stiga.

Preem har dock ett visst egenintresse i att fortsätta tillverka biodiesel då de har planer på en miljardsatsning att bygga om sitt raffinaderi i Lyskekil till att kunna producera drivmedel av bland annat raps- och använd frityrolja.

Näringslivet försiktigt positiva

Det finns emellertid de som inte ställer sig lika kritiska till beskedet som andra. Svenskt Näringsliv välkomnar sänkningen samtidigt som arbetsgivarorganisationen menar att klimatmålen ändå behöver mötas.

– Det är självklart att vi ska stå upp för målen, men vi tror inte att reduktionsplikten på den höga nivå som den varit på är kostnadseffektiv. Den slår för hårt mot individer och företag säger Karin Johansson, vice vd på Svenskt Näringsliv till nyhetsbyrån TT.

Men om nivån som nu utstakats är rimlig vill hon inte uttala sig om.

– Nu håller man det på EU:s miniminivå, och under det vore inte särskilt rimligt. Men var den exakta nivån bör ligga på, det lär de lärde tvista om, säger hon till TT.