Propellerhaveri – Jon Olssons oflyt i båtlivet fortsätter

Den ena dagen bränsleproblem. Den andra dagen propellerhaveri. Jon Olssons oflyt i båtlivet fortsätter. Se videon!

Jon_Olsson_Propeller
Den ena dagen bränsleproblem. Den andra dagen propellerhaveri. Jon Olssons oflyt i båtlivet fortsätter. Se videon!

Det som först skulle bli en “cruise i måttliga 90 knop till Gotland för en lunch” blev istället assistans av sjöräddningen samt en försening på åtskilliga timmar. Väl framme fanns inte mycket annat att göra än att ta in på hotell och ladda för en ny färd över havet.

Mer om Jon Olssons kolfiber-racer:
Jon Olssons kolfibermonster räddas på öppet hav
RIB med 3100 hk – äntligen dags för provkörning!
Skidkungens båt gör 104,2 knop – premiär i Sverige
Nya båten sjösatt – första testerna i 80+ knop
Jon Olsson bygger herrejösses-båt i kolfiber – med eldrift!

Det var med andra ord upplagt för revansch och vis av lärdomar från gårdagen kastar Jon Olsson med besättning loss från Visby och sätter kursen mot fastlandet.

Propellerhaveri

Så långt allt väl – men sedan händer det. Ett av bladen på styrbords propeller går av med all obalans i maskineriet som det orsakar. Det blir med andra ord ytterligare en betydligt längre dag på havet än man hade hoppats.

Höga kostnader

Efter nio timmar i deplacementfart når man äntligen land och kan byta propeller. En propeller vars pris näppeligen understiger 100 000 kronor. Troligtvis kostar den betydligt mer än så.

Som vana förare av muskelbåtar vet så är propellehaverier av detta slag något man får räkna med. Att skapa en propeller som står emot de höga påfrestningarna är svårt, för att inte säga omöjligt. Därför är också propellrar närmast att betrakta som förbrukningsvaror i de mest extrema fallen.

Se videon!