Provkörning av Suzukis nya 25­ och 30­-hästare

Redaktionen

Redaktionen

Hamnen.se testar nya Suzuki 25 och 30 hästarLättare, starkare, tystare, bränslesnålare och miljövänligare. Det är vad alla tillverkare av utombordsmotorer strävar efter. Hamnen.se tar pulsen på Suzukis nya 25– och 30–hästare på premiärvisningen på insjön Lago Maggiore i italienska Baveno.

När utombordstillverkare lanserar en ny motor så brukar det låta ungefär likadant år från år och från märke till märke. Inför en samlad press deklarerar tillverkaren att deras nya underverk är något av ett mirakel och att den drar mindre bränsle, är lättare, starkare och tystare än sina konkurrenter.

Suzuki 30 hk
Hur stora är egentligen skillnaden mellan märkena?

Man är tydlig med att man minsann har mätt både bränsleåtgång, buller och acceleration och kan visa upp resultatet i snygga grafer och tabeller. Gott så.

Men det som redovisas är vid en närmare granskning en lek med decimaler. Skillnaderna i en rak jämförelse med konkurrenterna är försumbara. Konsumenten som går in för att köpa den motor som verkar bäst kommer att bli nöjd. Oavsett val. För kampen om marknadsandelar är stenhård och svunnen är den tid då man kunde göra stora misstag i val av motor.

15 procent snålare
Suzuki har motorer från 2,5 till 300 hk och har nu satsat hårt på att ta fram en trecylindrig fyrtakts 25- och en 30-hästare (de är baserade på samma motorblock) som är lättast i sin hästkraft-klass och som har finesser såsom ett mycket effektivt bränsleinsprutningssystem. Det ska enligt uppgift göra den upp till 15 procent bränslesnålare än sin föregångare.

Suzuki 30 hk
Hamnen.ses utsände fick en rejäl svängom med Suzukis nya i Italien och kan konstatera att man inte längre behöver bryta ryggen för att köra en motor med rorkult.

Så vad säger jag då efter provturen? Ja, bränsleförbrukning, ljudnivå och acceleration i rena siffror kan inte kontrolleras på en pressvisning med europas alla båtjournalister i en kö för provkörning. Notervärt är dock att det numera går att köra en aktersnurra modell större med en någorlunda ergonomiskt riktig körställning. Man kan växla mellan fram, neutral och back utan att bryta ryggen. Vibrationerna från motorn är knappt märkbara. Ljudnivån får med beröm godkänt och det går att konversera med en normal samtalston medan man kör.

Verkstadsavstånd och extrapriser
Oavsett allt detta så är rådet till den som ska investera i en ny motor att leta efter extrapriser och se till att man har en verkstad i sitt närområde när det är dags för service. Det tycker jag är betydligt viktigare än att stirra sig blind på decimaler när det gäller bränsleåtgång och toppfart.

Relaterade artiklar

maxresdefault

Serva din utombordare – steg för steg!

Motorrenovering

Proffs plockar isär motor i molekyyyler…

Two-stroke Transportstyrelsen-2

Transportstyrelsen uppmanar – byt era motorer!

Prylar_2019_Suzuki_300B_df300b_banner

Suzuki DF 300B – med dubbla propellrar!