Effektiv hybriddrift förenklar i hårt väder

Del 2. Vi träffar dödslängtande får och testkör en färja med hybriddrift som ska klara millimeterprecision i Färöarnas hårda väder. 

Vi träffar kaptenen Torfinnur Nielsen som inte verkar tycka att det är särskilt märkvärdigt att ratta in ett enormt fartyg mellan två vågbrytare med en meters marginal på vardera sidan.

Kanske är det tack vare Volvo Pentas eldrift som finmanövreringen inte upplevs som ett utmaning? Vi får både styra och gräva runt i maskinrummet på den mycket speciella färjan Teistin som just fått en helt ny drivlina.

– Dieselelektrisk drift är mycket effektivare än klassisk dieseldrift via en axel och det ger mycket bättre manöverförmåga, inte minst tack vare det stora vridmomenten som också är direkt tillgängligt. Det är fint att ha när det blåser hårt, säger maskinist Samal Johan Høgnesen.

Vindstyrkan kan öka från 5 till 22 m/s på bara några minuter.

Torfinnur Nielsen, kapten Teistin.

När vädret är fint kör man färjan på två generatoraggregat och vid de flesta tillfällen är tre aggregat fullt tillräckligt.

Den genomsnittliga månadstemperaturen på Färöarna varierar från cirka 13 C i juli till 2 C i december. Öarnas utsatta läge i Nordatlanten innebär att vindstyrkan kan öka från 5 till 22 m/s på bara några minuter.

– Vädret här är väldigt ombytligt och det kan snabbt blåsa upp. Med nya Volvo Penta-konfigurationen kan vi direkt sätta in extra generatoraggregat – vi kan gå från två till fem generatoraggregat på bara tolv sekunder, så det är verkligen ett flexibelt system, säger han.

Teistin-färjan är 45 meter lång och går upp till 18 gånger om dagen på 30-minutersrutten mellan Skopun och Gamlaraett. Den har plats för upp till 270 passagerare, 32 bilar samt last, till exempel fisk. Omkring 210 000 pendlare och turister reser med färjan varje år.

– Utöver att manövreringsegenskaperna är super så sparar den nya installationen också bränsle – hela 22 procent jämfört med tidigare, för att vara exakt. Och så minskar ju utsläppen också, säger Samal Johan Høgnesen.

Inslagen presenteras i samarbete med Volvo Penta.

Upptäcksresan Färöarna
Avsnitt 1.
Avsnitt 2.
Avsnitt 3.

Relaterade artiklar

a Seven Marine engine produced at the Volvo Penta facility

Volvo Penta börjar tillverkningen av världens största utombordare

nyheter_2019_Volvo_Penta_ny_D4_och_D6_Volvo_Penta_new_D4_and_D6

Volvo Penta lanserar nya D4 och D6

nyheter_2019_Volvo_Penta_Seven_Marine_Volvo_Penta_Seven_Marine

Volvo Pentas första tydliga ingrepp på Seven Marine

massa_2019_VolvoPentaAnalys_Ingang_Johan_Carlsson_Volvo_Penta

Analys – läget i branschen