Guldbron – bredaste lasten någonsin i Stockholms skärgård
!

Anna Sandgren

Anna Sandgren

Hamnens reporter är en av tusentals människor som är på plats när fartyget med den bredaste last som någonsin angjort centrala Stockholm passerar det smala sundet mellan Rindö och Värmdö.

I över 70 dagar har Guldbron varit till sjöss. Den har alltså fraktats över flera världshav för att nå Stockholm. Med start i Sydkinesiska havet, vidare över Indiska oceanen, Röda havet, Suezkanalen, Medelhavet, Gibraltar, Atlanten, Biscayabukten, Engelska kanalen, Öresund och slutligen Östersjön.

På grund av hårt väder, framförallt i Biscayabukten, anländer den enorma transporten Stockholms skärgård den 11 mars istället för 8 februari.

Lotsas in mot Stockholm

Klockan 7.30 på morgonen hoppade två svenska lotsar ombord på fartyget Zhen Huha 33 vid fyren Tjärven i norra skärgården. I en fart av cirka 8 knop glider det 227 meter långa och hela 43 meter breda fartyget fram genom en örik, men båtgles tidig vårskärgård.

Det är inget litet ekipage som tar sig genom Stockholms skärgård. Det märks inte minst när Guldbron passerar genom trånga Oxdjupet, mellan Rindö och Värmdölandet. Här trängs tillresta öbor med Stockholmspensionärer, dagisgrupper, hundägare och säkert ett hundratal fotografer.

Bron förväntas öppna för trafik i augusti.

 

Guldbron, eller Slussens nya huvudbro som är det mer formella namnet, ska bli den nya huvudbron för vägtrafik samt gående och cyklister och förbinda Gamla stan med Södermalm. Bron, som är en stålkonstruktion, har tillverkats av China Railway Shanhaiguan Bridge Group i Kina.

Vid lunchtid 11 mars hade en stor skara människor samlats för att se bron passera Oxdjupet – sundet mellan Rindö och Värmdö. Foto: Anna Sandgren.

Huvudentreprenör för brobygget är Skanska, som står för bland annat planering, projektering, tillverkning, leverans och även själva montaget.

Bron är 140 meter lång och fraktas i ett enda stort stycke ovanpå pontoner.

Landningen i Stockholm

Efter ankomsten till Stockholm och Slussen kommer fartyget att sänkas ned en bit i vattnet. Det sker genom att stora tankar ombord vattenfylls. När pontonerna har fått flytkraft kommer bron att lossas och sedan dras på rätt plats med hjälp av bogserbåtar. Den sista biten på cirka 70 meter kommer bron att vinschas in. Därefter sänks bron ned på sina redan förberedda bropelare, mellan Stadsgårdsleden och Skeppsbron, genom att pontonerna fylls med vatten. Rätt fiffigt!

Stockholms nya guldbro förväntas öppna för trafiken i slutet av augusti 2020.

Och färgen då, varför guldgul?

Enligt Stockholms stad är tanken att bron på långt håll ska se ut som en guldbro, samtidigt som den på nära håll ska harmonisera med de gula fasaderna i Gamla stan och på Södermalm. Tonen är metallisk för att visa att det är en stålbro, men också för att bron ska reflektera glittret från vattnet. Själva bron kostar cirka 290 miljoner kronor.

Totalkostnaden för ombyggnaden av trafikplatsen vid Slussen beräknas landa på 12,1 miljarder kronor. Allt finansieras av Stockholm stad, förutom bussterminalen som samfinansieras av staden, staten och landstinget. Byggprojektet vara klart 2025.

Hua 33
Längd: 227 m
Bredd: 43 m
Toppfart: 12,1 knop
Fart med last: 9,8 knop
Vikt : 43 788 ton
Djup: 7,6 m
Byggår: 2017
Flagg: Kina
Hemmahamn: Shanghai

Relaterade artiklar

Fraktfartyget Rix Emerald smiter.

Tvingade fram broöppningar och ignorerade myndigheterna

Spektakulart_2017_MastVidBro_Ingang_MastVidBro

Det där går aldrig väl – eller?

kunskap_sjomanskap_2016_BroIngang_BroIngang

Sällskapsresan SOS – fast på riktigt