Hamnen Studio ep.22 – se den späckade säsongspremiären

Världens snabbaste kölbåt, 109 knop med eldrift, seger för J-Class Svea, 33 år gammal Bavaria seglar till Grönland och de bästa recepten på Skarv. Det och mycket mer i Hamnen Studio ep.22. Häng med!

Vi rivstartar Studio ep.22 med ett hissnande fartrekord för elbåtar. Här handlar det om Vision Marine Technologies som bländar massorna på Lake Ozark Shoot Out med ett hastighetsrekord på 109 miles per hour – eller 94 knop om man så vill. Som väntat rör det sig inte om något vanligt ekipage utan en extrem katamaran med motsvarande 340 hk på akterspegeln.

Smidig märkning av båt och tillbehör

Raskt vidare till ett inslag om märkning av båtar, vaggor och andra tillbehör där Per Nikolausson, VD på Svenska Sjö och Lars Eriksson, hamnkapten, Näsbyvikens Båtsällskap demonstrerar ett system som sträcker sig längre än att bara kunna spåra ägaren. Här handlar det också om hur man kan effektivisera sjö- och torrsättning på båtklubbar med viktig information om slingen placering på en specifik båt inför ett kranlyft. För att nämna en del.

Världens snabbaste kölbåt

Nästa inslag handlar om Flying Nikka, kölbåten som filar helt och hållet utan prut. Att hon är svindlande snabb visade hon när hon bokstavligt talat flög förbi sina konkurrenter under Maxi Yacht Rolex Cup. Dock inte utan att trampa på starka krafter med ömma tår som ställer sig tvekande till Flying Nikkas framfart. Mycket pekar på att kölbåtsseglingen står inför en revolution och än är inte sista ordet sagt.

Seger för J-Class Svea

Snabb är också den svenska stoltheten J-Class Svea med Skype-grundaren Niklas Zennström i spetsen. Svea går från klarhet till klarhet och vi får en snabb inblick i hur livet i och omkring denna skönhet ter sig. Kring sig har Zennström samlat några av världens vassaste kappseglare som sliter hårt för att driva projektet på och mellan regattorna. Ett liv som alls icke är så glamouröst som man skulle kunna tro.

Se också:
J-Class Svea – skrällseger för otroliga svenska klassikern
J-Class Svea såld till svenskar – priset var 160 miljoner…

Ren framfart med el- och vätgasdrivna färjor

Nästa inslag handlar om el- och vätgasdrivna färjor där många aktörer slåss om uppmärksamheten med nya renderingar, planer, ritningar och visioner som sprids i media. Nu nås vi av nyheten att Green City Ferries som bäst håller på med bygget av sin Beluga 24 i Härnösand. En passagerarbåt som ska trafikera städer och avsevärt minska såväl svall som utsläpp. Vi tar också en titt på Oceanbird som gör stora framsteg när det gäller att minska utsläppen från fraktfartyg.

Till Grönland med en gammal Bavaria

Det är också hög tid att zooma in vår favoritfinne, Kari “Ruffe” Nurmi som har figurerat på Hamnen vid ett flertal tillfällen och som en gång för alla bevisar att en 33 år gammal Bavaria klarar de tuffaste av långseglingar galant. Bland annat har han seglat motsvarande sträcka som över Atlanten fast han bara har hållit sig på Östersjön. För närvarande är Ruffe på väg hem efter en äventyrlig seglats till Grönland.

Konsten att laga skarv

Sist men inte minst drar vi åt svångremmen och bjuder på innovativa recept och tekniker för att tillaga Skarv.

Se Hamnen Studio ep.22!

Hamnen_Studio-ep22

Relaterade artiklar

Storskarv-stockholms-skargard

Skottpengar på 1 000 skarvar – ladda bössan och tjäna pengar

Beluga24.1

Beluga 24 – foilande eldriven färja snart redo för Stockholm

PlanetSail1

Nytt foilande fartmonster!

Miljo_2018_NurmiIgen_Ingang_22222Ingang

I väntan på domen…

Skriv en kommentar

Lämna en kommentar