”Kaos i fritidsbåtstrafiken”

Redaktionen

Redaktionen

Corona har lett till ökad båttrafik och flera läsare upplever skrämmande brist på sjövett och bävar inför sommaren. Hamnen.se pratar om läget med SSRS och Kustbevakningen.

Covid-19 har lett till att fler än vanligt stannar hemma i sommar och kör båt – många för första gången. Flera av Hamnens följare har hört av sig efter att de upplevt obehagliga situationer med mötande båtar, fortkörningar eller allmänn brist på sjövett vid framförande av motorbåtar.

– Det är total kaos när det gäller sjömanskap och i synnerhet brist på kunskap i ämnet väjningsregler. Det känns lite laglöst just nu, skriver en läsare som vistas mycket i skärgården på såväl vattenskoter som med segelbåt.

SOS alarm rapporterar om rekordmånga nödsamtal under midsommarhelgen, många med vattenrelaterade ärenden.

Hamnen.se kontaktar Svenska Sjöräddningssällskapet och Kustbevakningen med frågan – har ni märkt av samma sak?

– I Stockholmsområdet har våra stationer Stockholm och Munsö/Ekerö haft mycket att göra, men längre ut, som till exempel Möja, har det varit relativt lugnt och lite för att vara en midsommarhelg, säger Niklas Jendeby, presskontakt på SSRS, Svenska Sjöräddningssällskapet.

Flickor och gossar, vart ska ni åka?
 Vi ska till Möja, supa, slåss och bråka.

Men midsommaren 2020 stämde inte Cornelis ”Ångbåtsblues” med verkligheten.

Det hårdare trycket kring Stockholm beror till viss del på det vackra vädret. Men Corona och omställningen till semester på hemmaplan har bidragit till att fler väljer båten. För många är sjölivet dessutom en ny erfarenhet.

– Jag pratade med mina kollegor på SSRS Stockholm och bara under lördag och söndag i midsommarhelgen hade de 26 incidenter, säger Niklas Jendeby.

Fördubbling av antal larm till sjöss

I andra delar av landet har det också varit stor aktivitet, både på båtfolket och sjöräddarna. Svt rapporterar här från sjöräddarna i Helsingborg där en sjöräddare bland annat berättar om ett möte med ett par som fått en dålig start på båtlivet. Kvinnan pekade på sin man med hela armen och sa:

– Nu blir det torp!

Sjöräddningen i Råå vid Helsingborg rapporterar att de hittills haft dubbelt så många ärenden till sjöss, jämfört med förra året.

Vanligaste orsakerna till larm

De tre vanligaste orsakerna till enklare larm är soppatorsk, grundstötning och tamp i propellern.

– Känslan är att många som provar på båtlivet inte ger sig tid att lära känna sin båt. Många incidenter kan undvikas med lite bättre kunskaper om båten. Att bränsleförbrukningen skiljer sig mellan bilar och båtar är till exempel bra att ha koll på, säger Niklas Jendeby.

På västkusten har det också varit högt tryck, men incidenterna har varit mer utspridda längs Bohuskusten.

SSRS är en frivilligorganisation som lever på insamlade medel och räknar med att få mer än någonsin att göra i sommar. Men några ökade resurser finns inte att sätta in, man får husera med de medel som har kommit in via medlemsavgifter och donationer.

Det blir en tuff sommar.

Niklas Jendeby, Sjöräddningssällskapet.

– Vi insåg tidigt att det kommer att krävas mycket av våra frivilliga sjöräddare det här året. Det blir en tuff sommar, säger Niklas Jendeby.

Kustbevakningen märker ökning

Även Kustbevakningen har känt av ett ökat tryck. Hamnen.se når Mattias Lindholm, presstalesman på Kustbevakningen:

– Vi har vi märkt en tidig ökning av fritidsbåtstrafiken i år, som är relaterad till Coronasituationen, men även till det varma vädret. Midsommarhelgen förlöpte enligt förväntan, våra besättningar hade att göra som man kan förvänta sig av en helg med sommarväder.

Foto: Kustbevakningen.

Relaterade artiklar

RNLI Rescue boat

Självrätande räddningsbåt in action

Sjoraddningen-8

Sjöräddningen tycker till om svenskarnas båtkunskaper

Sjopolisen 1

Sjöpolisen – det här irriterar de sig på!

Tullverket cigarettsmuggling

Familjebåtar storsmugglar cigaretter på Östersjön