Miljöfokus på Båtmässan i Göteborg

Redaktionen

Redaktionen

Greenline 33Av båtarna som ställs ut på Båtmässan i Göteborg är ungefär 90 procent motorbåtar. Länge har mässan präglats av båtar med stora och bränsletörstiga motorer. Men nu kan man skönja ett trendbrott. Flera båtvarv har dessutom fokuserat på miljö i de båtar som ställs ut.

 

Elmotorer, hybriddrift och smala, snåla skrov blir mer och mer eftertraktade. Många vill hellre glida fram i 12-14 knop än i 40. Nya klimatsmarta lösningar börjar få ett allt större fäste hos kunderna.

Än så länge ligger Sverige långt efter t ex Tyskland, Holland och Österrike där miljökraven är större än här. På flera av sjöarna är det förbjudet att köra med förbränningsmotorter.

Lagar och bestämmelser som hjälper till att tvinga fram nya lösningar som är snällare mot miljön i våra vatten.

Här är några exempel på miljöfokuserade motorbåtar på Göteborgsmässan:

Westfjord_26

Westfjord 26´Fiske-Elhybrid
Välkända Westfjord 26´kan nu även fås som hybrid. 2 elmotorer om vardera 10 hkr räcker för att dörja i 3-4 knop.
En Yanmar diesel på 125 hkr ger en toppfart på 19 knop när det behövs.

Priset är 20% högre än standardbåten. Mässpris 1 895 000:-

Mått och vikt
Längd : 8.0
Bredd: 2.85
Vikt :2.400 kg
Djup : 0.95 m

Catch_7.5-2

Catch 7.5 WA
En praktisk, välbyggd och robust båt avsedd för sportfiske, familjeturer eller transport i skärgården. Miljötänkandet har fått fungera som ledord för inte bara båtens utformning och bränsleförbrukning utan även för tillverkningsprocessen. Båtens låga bränsleförbrukning har varit möjlig att uppnå genom ett konsekvent användande av bättre material, tillverkningsmetoder och en genomtänkt konstruktion.

Ett system med en självreglerande barlasttank skapar stabilitet vid stillaliggande. Den tömmer sig så fort båten gör fart genom vattnet varför båten kan vara lättare än andra med bibehållen stabilitet. Bygget av Catch 7.5 i vakuuminjicerad sandwich borgar för en extremt låg vikt som är en stor faktor i reduceringen av framdrivningsmotståndet.

Tekniska data:
Längd 7,55m (inkl. peke)
Bredd 2,10m
Vikt 640kg (Tom båt utan motor och bränsle)
Trailervikt under 900kg med 90hk motor.
Toppfart med 60hk motor 29 knop, marchfart 22 knop.
Toppfart med 90hk motor 38 knop, marchfart 30 knop.
Bränsleförbrukning med 60hk motor vid 22 knop 0,39 liter per sjömil.

Greenline_1

Greenline 33 Hybrid
Vi har berättat om den tidigare här på Hamnen.se, Greenline 33 Hybrid, Powerboat of the Year 2010 och den första fullt fungerande fullhybriden.

Tekniska data
L.Ö.A  9,99 m
Bredd  3,49 m
Djupgående 0,70 m
Deplacement  ca 4800 kg
Maxfart diesel 15 knop
Maxfart eldrift  6 knop
Räckvidd eldrift/4 knop  20 sjömil

broschyr_jens28_510_

Jens 28 Hybrid

Jens 28 är konstruerad av Peter Norlin och Jens Östman och finns som hybridmodell med en Volvo Penta D2-75 dieselmotor och en OZecoDrive elmotor. Båten har en toppfart på 18 knop men är optimerad för 10-14 knop.

Tekniska data
L.Ö.A 8, 50 m
Bredd 2,60 m
Djup 0,88 m
Deplacement ca 2 200 kg

Text: Åke Fredriksson

Relaterade artiklar

Electric sailing

Elmotor i segelbåt – så resonerar långseglarna!

Flax27-Greenboats-2019_JKu_2893-min-3

Flax 27 – byggd av fröer och PET-flaskor!

Dykning efter avfall

De har kånkat upp sju ton båtbatterier från Mälarens botten

Two-stroke Transportstyrelsen-2

Transportstyrelsen uppmanar – byt era motorer!