Nyfiken på - Jonas Claesson


Jonas Claesson kommer från Mönsterås och är i seglarkretsar mest känd från Corel 45:an ”Investor”, VO60 Silk Cut och som skeppare på Royal Blue. Jonas var också en av våra absolut bästa bandyspelare innan han skadade ryggen.

Här kommer några snabba tips från Jonas kring shorthand. Jag har nu lagt till en speciell kategori kring artiklar med shorthandfokus.

Preparera båten så att du minimerar tiden på fördäck. Det jag gjorde och som jag tycker fungerat bra hela sommarn är. Tog bort genuan dels av mättekniska orsaker men viktigaste orsaken jag ville bara ha 2 st olika
försegel. En 110% fock på rulle längst fram på förstaget samt en hårdvinds focl på rulle. Denna rulle satt med snabbschakel i paddeay ca 20 cm innanför förstaget. Förstaget på detta segel är insytt i seglet vilket medför att jag bara hissar en rullad fock från masten, sedan rullar ut den nya och rullar in den gamla från sittbrunn. Har satt 2 st skothorn i varje segel så jag kan skota det för reaching men fortfarande kunna segla med toppen i seglet. Fungerar kanon.

 

Undanvind segel?! Jag valde att sätta gennaker på fast peke. Jag har den topphissad men jag tog bort ganska stor yta genom att sy den smal men hög. Jag har 2 st gennakrar. En slörgennaker (stor ca 80kvm) och en reaching hårdvind (liten ca 50kvm). Jag har sytt snakes till båda vilket underlättar sättningarna jättemycket. Det är svårt att göra några perfekta manövrar själv när det blåser mycket. Man gör till slut som de stora Franska pojkarna; man gippar gennaker så gott det går, slänggippar storen, håller sig i något som sitter fast, broachar reder ut allt därefter och börjar segla igen. Blåser det riktigt mycket får man helt enkelt överväga att ta ner gippa och sätta igen. Man ska veta att det tar lång tid och städa på båten när man seglar själv samt det tar mycket energi.

Vad jag sett på andra båtar och som jag kommer testa själv under hösten och förmodligen köra med nästa år är spinnaker. Det man gör är att man fäster 2 st block på spinn bommen och därmed båda lovartsgajarna satta hela tiden sedan dippjippar man bommen. Detta har jag sett fungera mycket bra i vindar upp till 14 ms. Skall man kunna manövrera båten på undanvind kan man inte ha en båt med raka spridare och backstag. Detta förstår nog alla men det måste påpekas för ev X99 ägare och övriga båtägre med den riggtyp. det kritiska momentet är om du behöver göra manövern med båda händerna och är tvungen att sätta autopiloten.

Autopilot. Den är ett måste i singelhanded men helt ointressant i double handed. Jag har haft en vanlig tiller pilot med inbyggd kompass. Den fungerar i lättvind utan vågor. Jag måste byta upp mig till nästa år. Det enda som fungerar är pilot med gyrokopass. Detta är entydigt hos de flesta. Men förstora inte upp detta problem börja med det du har alt köp en billig variant. Detta för att se och lära.

Navigation. Jag har kört med en hand gps med plotter som drivs med vanliga AA batteri. Detta fungerar kanonbra. Dock blir det lite dålig översikt men har man läst in banan i förväg samt lärt sig navigera i maskinen så fungerar detta mycket bra. Har inte haft papperskort i sittbrunnen på 3000 nm.

Mat och sömn. När det gäller mat har jag alltid allt färdiglagat uppe i sittbrunnen. Planera alltid för att du av olika anledningar inte kan springa ner i båten. Detta gör det smidigt vilket medför att du äter när du sugen! Inte väntar till ett bättre läge vilket medför att du får vänta i timmar. Detta gör att du håller enrgin upp på bättre sätt. Sömn. Planeraför att du inte får någon sömn alls. Hur? Sov innan och efter. För er som tänker köra Östersjömaran så måste ni sova men detta är double handed vilket i shorthanded anses som full crew, och då är detta mycket lättare.

 

Många har läst

Populära båttester

  • Upptäck Vänerns båtpärlor med Skippo

    Färdmål

Skippo tipsar

Topplistor

  • Gör det själv – sommarsäsongen är runt hörnet

    Till Kunskap

Preppa för sjösättning

Hållbarhet & miljö