Pogo 30 – att familjesemestra 7 veckor med eldrift

Segelsemester med eldrift
Installationen av en Torqeedo pod drive med två litiumbatterier spar både vikt och utrymme.

Många överväger men bara ett fåtal kommer till skott – än så länge – men antalet som faktiskt väljer elmotor i sin segelbåt ökar stadigt. Här får vi rapport om en långsegling med familjen på en ny eldriven Pogo. 

Argumenten för att inte välja en förbränningsmotor i sin segelbåt börjar bli få och tunna allteftersom tekniken utvecklas. Likväl är det många som tvekar.

En som dock valde att ta steget med sin nyinköpta Pogo 30 var Mark Johnson som lät installera en Torqeedo pod drive med två litiumbatterier på vardera 5 kWh och en sammanlagd vikt (ex tillbehör) på 73 kg. Något som inte bara ska ha sparat 178 kilo i vikt (inklusive allt) jämfört med motsvarande dieselmotor och tankar utan som också frigjorde plats i motorrummet.

Bort med buller och underhåll

Förutom självklarheter som att han med detta också fick ett lukt-, rök-, och bullerfritt båtliv fick han en motorinstallation som inte kräver något underhåll att tala om.

Mark har nu familjeseglat sin fossilfria båt under två somrar. Förra året gav han sig ut på en sju veckor lång seglats från Frankrike till Storbritannien och tillbaka, medan årets tur-och-retur blev en familjetripp på tre veckor längs den franska kusten mellan Vannes och La Rochelle.

Många solpaneler

Elinstallationen ombord är omfattande med två Torqeedo Power 48-5000 litiumbatterier med tillhörande böjliga solpaneler som smidigt kan placeras där det passar för stunden.

Till detta kommer solcellsregulatorer och en multifunktionsdisplay och ett styrsystem för med digitala strömbrytare som är anslutna till nätverket. Det innebär att displayen kan visa ett antal uppgifter om den elektriska framdrivningen samt navigationsdata samtidigt.

Det innebar (för två år sedan) en merkostnad på cirka 150 000 kr att installera drivlinan med el jämfört med diesel, men fördelarna är många. Förutom allt som nämns i artikeln ger den stora batteribanken stora möjligheter att leva med alla bekvämligheter igång läng. Detta  utan laddning  i gästhamn eller oro över att batterierna ska räcka. Under semestern kunde familjen ladda mellan 50 och 600 W med sina solpaneler och det räckte för att aldrig behöva ladda i hamn.

Den elektroniska integreringen har visat sig vara så framgångsrik att Mark Johnsons arrangemang har använts av leverantörerna Raymarine och Torqeedo för att demonstrera teknik. Något som alls icke ingick i Marks ursprungliga plan.

– Jag var egentligen bara fokuserad på hur man kunde få ett system drivet av solenergi att faktiskt fungera, säger han.

Tankar bara solkraft

För Mark var de två senaste somrarna två testsomrar av högst skiftande väder vilket blev en bra testbänk för tekniken. Inte minst för räckvidden som alltid kommer på tal när det gäller eldrift.

– Det var inga problem med ström eftersom familjens begränsningar ligger i linje med begränsningarna hos solenergisystemet. Vi ska klara att hålla fem knop för motor i fem timmar eller tre knop i tjugo timmar med en räckvidd på 60 sjömil. Ingen av oss har dock  någonsin lust att gå för motor så länge. Det krävs bara lite planering.

Vi har sett flera amatörer som installerar eldrift i sina båtar. Inte minst etablerade Sailing Uma men också mindre publika personer som med sin eldrivna Albin 25 med batteri från en Nissan Leaf. Fler och fler segelbåtstillverkare erbjuder eldrift som ett alternativ i sin båtar, till exempel Linjett som testat tack vare en entusiastisk anställd. Arcona var ännu tidigare ute och erbjuder det nu i alla sina modeller. Se också en lista på alla båtar som Oceanvolt rustat med el.

Mark anser dock att elektrifieringen av båtar till sjöss fortfarande är i sin linda.

– Utvecklingen för för litiumjonbatterier är att kapaciteten förbättras samtidigt som priset minskar, så elektriska lösningar kommer att bli allt mer attraktivt, säger Mark.

Det är enkelt att ha koll på sin räckvidd då man momentant kan se hur mycket effekt motorn kräver. Men med en eldriven båt är det en dygd att planera sin rutt noggrant efter väder och vind.

Att Mark Johnson satsade stort på sitt elsystem ombord är förstås hedervärt för att visa världen att det faktiskt inte bara är en fantastisk tanke utan också en praktiskt alternativ som funkar i verkligheten. En rimlig gissning är dock att hans position som chef på Raymarine Innovation, den ena av båda stora leverantörerna bakom arrangemanget hjälpte honom i hans beslut.

Se också:
Läs alla detaljer kring installationen och jämförelser med dieselinstallation på en Pogo 30.
Pogo 30 – tuff cruiser med havskappseglargener