Robert Lundberg överlevde båtexplosion

Han tankade och vred på startnycken. Sedan smällde det så att fönsterrutorna i närområdet skallrade och delar av båtens inredningen flög hundratals meter.

Nio av tio båtbränder börjar i samband med tankning. Det vet brandkåren. Och det vet numera också Robert Lundberg vars båt exploderade, brann och sjönk på tio minuter.

Olyckan skedde i juli för tre somrar sedan när Robert skulle tanka sin Draco 1700 med bensindunk inför en båttur med familjen på sjön Mjörn i Västergötland dagen därpå. En procedur som han hade utfört massor av gånger.

Brännskador på benen och tinnitus. Men Robert Lundberg lever!

Men den här gången gick det snett. När han vred på startnyckeln efter avslutad tankning exploderade båten och förvandlades till ett eldhav.

– Sedan gick det väldigt fort. Inom loppet av tio, kanske femton, sekunder så bestämde jag mig för att inte försöka rädda något materiellt. Bara kasta mig iland. För att lugna mig själv och försöka förstå vad som hände tog jag direkt en bild på båten och branden med mobilkameran.

Larmpersonalen imponerar
Tio minuter senare anlände brandkåren som jobbade imponerande snabbt och effektivt med att rulla ut slangar ända fram till eldhavet i båten som är längst ut på den cirka 125 meter långa brygga. Kort därefter anlände polisen och därpå ambulansen.

Robert Lundbergs Draco exploderade, brann och sjönk. Idag kör han en Jofa Kuling.

Den samlade larmpersonalen kunde bara konstatera att Robert haft en sagolik tur som komundan med lindriga brännskador på benen. I efterhand får Robert veta att fönsterrutorna hade skallrat i hela närområdet av smällen och att explosionen hade hörts flera kilometer bort. Sedan hade såväl motorlucka som dynor hittats ett par hundra meter bort.

– Man kan ju bara tänka sig vad som skulle kunna ha hänt om jag hade väntat med att tanka till dagen för avfärd och om jag hade haft familjen med mig i båten, säger Robert. Och fortsätter:

Viktiga lärdomar
– Av detta lär jag mig att det är viktigt att vädra ur båten ordentligt innan man startar den efter tankning. Likaså ska man vänta med att släppa ombord folk tills efter man har startat båten när man har tankat.

– Sist men inte minst gäller det att ha båten försäkrad. Om det hade blåst åt andra hållet vid olyckstillfället så hade andra båtar också drabbats av branden. Om jag då inte hade varit försäkrad så hade jag fått gå från hus och hem, avslutar Robert Lundberg.