Studio ep.3 – tittarsuccén fortsätter!

Elias Johansson

Elias Johansson

Så väljer du rätt motorbåt, ny revolutionerande propeller och så en jätteskandal. Det är bara en bråkdel av innehållet i Studio ep.3!

Hamnens båtprogram Studio, som produceras i samarbete med Svenska Sjö, tuffar vidare bland kobbar, skär, nyheter, tips och skandaler och den här gången inleder vi med det sistnämnda.

En skandal alltså – där Hamnen.se noterar hur Stockholm stad dumpar såväl miljöfarliga partiklar som tungmetaller rakt i sjön i form av enorma mängder snö.

Vi söker det vettiga i detta och i det faktum att Stockholm stad har fått dispens att dumpa 800 000 kubik snömassor i 15 års tid.

Hwila 25 – en eldriven klassiker som är vacker som ett smycke

Vi spanar in nya och särdeles lättdrivna Hwila 25 som är eldriven med en så kallad pod (elmotor inkapslad i drevet) och som inte bara är klimatsmart utan också förvånande lättmanövrerad. Samtidigt som den dras med en nackdel.

Priset börjar på 489 000 kr och drar iväg ända upp till 890 000 kr för den som är ihärdig med att kryssa i tillbehörslistan.

Drömbåten är inte den du tror – Eriksson Marine guidar dig rätt

Kanske är det vettigare att satsa på en mer vanlig motorbåt där Markus Hargsjö på Eriksson Marine guidar mellan DC, HT, BR, snipa, RIB med mera. Vad passar vem och varför?

Satsa på rätt jolle – Ran Sailing ger sina bästa tips

Vi kliver ombord på Najaden Ran, hos Malin och Johan, som sålde allt och blev långseglare på heltid och som efter egna misstag och framgångar har en klar uppfattning om vad man bör satsa på för jolle.

Typ av jolle? Material. På släp, i dävert eller på fördäcket? Motor och/eller åror?

Framtidens propeller är här – eller?

Vi spanar in det som påstås vara en revolution inom området propellrar. En ny design från Sharrow Marine som inte bara lär minimera vibrationerna utan också spara upp till 16 procent i bränsle.

Brandskär på Orust satsar på storbygge

På Vindön växer Brandskärs största skapelse hittills fram. En skön kombination av klassiska linjer och modern teknologi. En centerkonsollbåt när den är som bäst med rymlig ruff, jättelikt akterdäck och gott om svängrum utvändigt.

Amatören lagar en gummijolle – här är bästa knepen

Per Nikolausson, VD på Svenska Sjö, berättar om hur man underhåller och kanske framför allt reparerar en gummijolle.

Segla på vintern – billigt och ballt!

Sist men inte minst spanar vi in alla möjliga och omöjliga sätt att segla på is på, tar en närmare titt på nya tillbehöret Wee Connect som sparar massor av kabeldragning och låter folk på stan tycka till om jollar i allmänhet.

Passa också på att vinna en gummijolle på Svenskasjo.se/tavla-har/.

Testade båtar som syns i inslaget med Eriksson Marine

Yamarin 64 DC – storsäljaren!
Yamarin 74c – den bästa kompromissen?
Viggo C10 – snabb och bekväm i värsta vädret
Test av partypråm i Miami
Bayliner 2858 – mycket bobåt för pengarna
Eldrivna Vikensnipan – tyst, behagligt och luktfritt 
Yamarin 59 HT – populärast i klassen! 

Svenska sjo ep3-2

Relaterade artiklar

Skärmavbild_2020-11-16_kl._21.55.51

Världens billigaste motorbåt?

Escoffier Vendee Globe

Ensamseglaren evakuerad av franska flottan

PRB breaks in half Vendee Globe

Hela storyn – när PRB gick av på mitten och sjönk

Hugo Boss cancel racing Vendee Globe

Tårögd Thomson tvingas bryta efter kollision

Visa 2 kommentarer

2 kommentarer till “Studio ep.3 – tittarsuccén fortsätter!”

  1. Med Brandskär 32 fotaren är det inte segt att man bara fått till 4 sittplatser på 32 fot och ingen yta att ligga på däck?

    Svara
  2. Det fanns en billigare propeller för endast $2000, men skall man tjäna igen propellern på 200h krävs det att båten dricker minimum 28l/h.

    Svara

Lämna en kommentar