Unika Ubåtar byggs i Vaxholm för 50 miljoner!

Elias Johansson

Elias Johansson

Den kallas för Seal Carrier, lär kosta multum och säljer som smör till försvarsmakter runt om i världen. Allt tack vare sina unika funktioner. 

Det handlar om en U-båt som till skillnad från andra U-båtar fraktar sin besättning (upp till åtta stycken attackdykare) helt ute i det fria.

Detta sker i tre möjliga gånglägen.

Så varför är detta företag så okänt?

 

Gångläge 1: Seal Carrier far fram på ytan i upp till 30 knop med dieseldrift. Räckvidd upp till 200 sjömil.

Gångläge 2: Seal Carrier håller en betydligt lägre profil, tömmer sina ballast-tankar på luft och blir då svår att upptäcka då bara huvudena på attackdykarna syns i upp till 5 knops fart under dieseldrift eller eldrift – såsom det passar för stunden.

Gångläge 3: Seal Carrier fyller ballast-tankarna med vatten, går i undervattensläge med eldrift och opererar osynligt i upp till 5 knops fart.

Det ovan sagda är egenskaper som har visat sig världsunika och som gör att man kan förflytta attackdykare betydligt snabbare än tidigare. Och som har fångat intresset hos en rad försvarsmakter runt om i världen.

Det sägs att Seal Carrier har testats hårt genom att bland annat köras längs hela Sveriges kust och det har ryktats att det var en Seal Carrier som skapade ubåts-hetsen i media härom sommaren.

Så varför är denna industri, mitt på Rindö, så okänd?

– Det beror nog mest på att våra kunder företrädesvis är just försvarsmakter och inte privatpersoner och att vi har valt att hålla en låg profil, säger Carl Hagman, teknisk chef på JFD Sweden AB.

Så det finns inga planer på att bredda verksamheten och rikta in sig på någon civil målgrupp?

– Det är inte uteslutet. Det är tänkbart att vi någon gång i framtiden kanske bygger en variant på Seal Carrier till något charterbolag för snorklings-turister eller så, säger Carl Hagman.

Och fortsätter:

– Eller kanske musselodlare som har en bit att resa till sin odling men som vill kunna parkera på botten och lasta U-båten full. Men det återstår att se.

Sist men inte minst – det blev ett himla ståhej kring en seglarskola utanför Lidingö som hade siktat en U-båt utanför Lidingö. Det var möjligtvis inte ni som var uppe vid ytan och luftade er?

– Nej, det var inte vi, avslutar Carl Hagman.

JFD Seal Carrier submarine

Relaterade artiklar

U-kajak

U-kajak för en miljon kronor stridsberedd i Vaxholm!

saab

Saab ökar takten i en osäker värld!

ubåt

Livet ombord på USA’s största ubåt

Uppdrag Mat i ubåt Mauri

Uppdrag mat på en ubåt i 24 timmar!

Kommentarer (0)