Yrke seglare – Magnus Olsson del 2

Redaktionen

Redaktionen

Magnus ”Mange” Olsson är en legend i havskappseglarkretsar, i Sverige och i världen. Hur tror han att man ska locka fler ungdomar till seglingssporten? Hur ser han på framtiden? Åke Fredriksson frågar.

-Om man tittar på seglingen i Sverige, deltagarna på kappseglingarn blir färre och färre. Vad beror det på?
-Ja det är inte bra. En liten förklaring är väl att båtarna blir större så det är färre båtar men lika många som seglar men det är nog bara en liten anledning. Jag tror att segling ibland är för dyrt och att det är för komplicerat. Plus att konkurrensen har ökat från andra aktiviteter som äventyrsaktiviteter. Det finns ju massor av sånt idag för snowboardgenerationen, kitesurfing och annat. Jag tror att man måste göra seglingen enklare.

– 80% av alla optimistseglare slutar att segla helt och hållet.
-Ja men hur kul är det att sitta ensam i en optimistjolle när man är åtta år? Jag ser ju på mina barn som inte alls har fattat det här med segling fast jag har försökt. Dom säger ju bara ”fy fan vad tråkigt. Det är mycket roligare att spela fotboll och hockey, då är jag ju med mina polare. Det är jättekul, lagsport och allting”. Jag kan förstå det, det är inte så kul att sitta där som åttaåring i en optimistjolle. Nu är dom tonåringar men dom tycker ändå inte att det är kul.


-Så från tvåmansjollar och uppåt, då börjar det bli kul?
-Ja men segling är ju också ganska avancerad så det är inte så lätt om man börjar för tidigt. Börjar man för tidigt så kan man bli avskräckt också. I början är det inte så lätt att förstå hur segling och vind funkar så man kanske får vara försiktig som förälder och inte börja för tidigt. Segling är någonting, tror jag, som man måste få in i själ och hjärta, man är intresserad av natur och teknik i ett större begrepp. Det kommer när man är lite äldre kanske. Själva tävlingsmomentet är fantastiskt men seglingen har så mycket mer att erbjuda. Jag tror att man inte bara ska fastna i kappseglingsmomentet utan man måste ha kul tillsammans. Det är en helhet som man måste ta till sig och det är inte så lätt när man är ung, i alla fall när man är för ung.

-I dom stora regattorna, Tjörn Runt till exempel, så är det ju främst familjebåtarna som sviker. Det ligger ju 5-6000 IF-båtar, Maxibåtar och Albinbåtar stilla vid bryggorna. Hur ska vi bära oss åt för att få ut dem på banan igen?
-Ja, fan vad kul det hade varit. Åh vad härligt. Varför vill dom inte? En gång i tiden ville dom ju det. Det kanske har blivit för allvarligt. Kappseglingsmomentet passar ju inte alla även om det uppenbarligen passar mig väldigt bra. Kan man få det till någon Vasaloppsgrej? När det är bra och roligt att delta. Varför gör man inte det? Man kanske inte vågar, det är för många båtar, tänk om man krockar eller går på grund. Nej jag vet inte. Fasen, det borde man klura på. Tänk vad kul det hade varit, 1000 Maxi-77or på Tjörn Runt. Vilken klass!

-Du har ju vunnit det mesta, vad finns kvar?

-Det är klart att det hade varit kul att vara med i OS, det har jag aldrig varit. Jag hade helt enkelt inte råd att satsa på OS. Det är ju ett dilemma i seglingen, någon måste pröjsa. Och när jag var ung och hade den möjliga drivkraften så fanns ju inte pengarna. Det var ju inte så vanligt med sponsorer på den tiden, då var man ju tvungen att ha en rik farsa. Och det var det ju inte många som hade. Idag är möjligheterna större men segling är en materialsport och någon måste pröjsa. Att göra en OS-kampanj idag kostar ju oändligt mycket.

OM VOLVO OCEAN RACE
-Båtarna, apropå materialsport, har utvecklats mycket om man t ex jämför Volvo Ocean Race med Whitbread. Dom skulle blivit billigare men dom blev inte det?
-Nej tyvärr. Jag vet inte om jag ska klanka för mycket på dom beslut som har tagits för dom är tagna och man måste se framåt. Men om jag hade suttit i ledningen så hade jag nog gått mot en enklare båt, en billigare båt. Men då hade det inte blivit världens mest avancerade båt som en Volvo 70 nästan är och då hade folk kanske klankat ner på det. Men jag tror att det hade skapat ett större intresse och flera deltagare. Jag har länge lekt med tanken vad beträffar dom här stora projekten att kunde man inte säga att man inte fick spendera mer än en viss summa pengar? Till exempel, alla som vill vara med får använda 100 miljoner så får man använda dom på bästa sätt. Det skulle vara skönt att veta, för sponsorer som går in i syndikat, att alla har samma förutsättningar. Mest pengar vinner inte alltid men det är en klar fördel. Jag tycker att det borde funka. Det hade varit bra som bara den, både i Americas Cup och Volvo Ocean Race. Då skulle många fler kunna vara med.

I NHL hade dom ju problem ett tag när dom stora rika klubbarna blev för bra och dom mindre klubbarna, som inte hade lika mycket pengar, hamnade på efterkälken. Då gick ägarna till lagen ihop och sade att nu måste vi ha ett lönetak annars pajar det här ihop. Då strejkade ju alla spelare i ett år och man trodde att NHL skulle paja ihop. Det var i och för sig bra för Sverige för då var ju alla här och spelade. Men sen kom dom ju tillbaks till NHL, med ett lönetak, och det har blivit hur bra som helst. Där har det ju funkat. Det är inte bra när kostnaderna skenar, varken i Americas Cup eller Volvo Ocean Race.

-Kommer bansträckningen för nästa Volvo Ocean Race att gå lika mycket i Södra Oceanen som tidigare?
-Nej den nya bansträckningen kommer inte att gå lika mycket i Södra Oceanen. På gott och ont. Nu har man bestämt och jag tycker att det är ett bra beslut. Man får se framåt och försöka lyssna på sponsorerna, det är ändå dom som deltar med båtar. Så där har Volvo gjort helt rätt.

-Är Ericsson ett bra projekt?
-Ja Ericsson är ett bra projekt, det känns riktigt bra. Ett sånt här projekt är ju aldrig fritt från problem men vi har kunnat lösa dem och det känns som att vi har hittat den röda tråden och tar ett steg framåt varje dag. Vi har börjat i tid och vi har en bra budget så det känns väldigt bra på alla sätt. Det är ett bra projekt.

OM MAGNUS OLSSON
-Du har varit rätt framgångsrik, du har fått mycket rubriker och tillsammans med några andra så är du högt rankad. har du fått betala ett högt pris för detta tycker du?
-Nej jag tycker inte det ändå, jag tycker att det har gett mig så mycket. Så jag tycker inte att jag har fått betala ett högt pris, det har varit värt det i alla fall. Det är kul att få göra sig ett namn, alla har ett litet ego någonstans och det är också en drivkraft.

-Vad kan du bidra med mer till seglingen?
-Jag kan försöka vara en slags förebild för att segling är en mysig sport som skänker mycket livsglädje. Du får lära dig att förstå dig själv och andra människor, du är i naturen och du får se hela världen. Så om man kämpar på så kan man komma långt. En sådan förebild kan jag vara. Det är väl det som jag har kvar att betala tillbaks.

FÖREBILDEN, INTE BARA FÖR SEGLARE
Enligt min uppfattning så är Mange idag den allra största ambassadören för svensk segling. Med stora framgångar bakom sig har han varit med att sätta svensk havskappsegling på världskartan, med förmågan att pusha andra och sprida glädje och team spirit så är han verkligen den förebild han vill vara. En av våra stora företagsledare sade en gång att, med en Magnus Olsson i varje företag så håller vi alla kriser borta. Det ligger något i det.

Read more at: http://akefredriksson.blogspot.com/2007/11/yrke-seglare-magnus-olsson-del-2.html.

Relaterade artiklar

Yrke seglare – Klabbe Nylöf del 2

Yrke seglare – Klabbe Nylöf del 2