54-åring slog transatlantiskt rekord

Gustav Morin

Gustav Morin

RoutedurhumBPVIII måndags morse blev den franske flerskrovslegendaren Loïck Peyron först att korsa mållinjen i Guadeloupe efter att ha avverkat ensamkappseglingen på rekordtid.

Han äger rekordet med full besättning non-stop runt jorden och har en meritlista inom havskappsegling som få kan matcha.

Bland annat seglade han sitt första Route du Rhum som 22-åring för 32 år sedan. Sedan dess har han kommit femma två gånger och brutit tre gången med sina Orma 60-trimaraner 1990, 1994 och 2002.

Inför årets upplaga hade han egentligen tänkt att gå tillbaka till seglingens rötter och göra något han inte gjort förr. Att ensamsegla på en äldre trimaran, blott 11,5 meter lång, helt utan digitala hjälpmedel.

Men två månader innan starten fick han frågan om att istället segla den 31,5 meter långa Maxi Solo Banque Populaire VII som vunnit racet två gånger tidigare men som egentligen kort och gott är ett fartmonster som ingen människa egentligen ens borde överväga att segla ensam. Den ordinarie skepparen – landsmannen Armel Le Cléac’h – hade skadat sin hand.

Den starke 54-åringen antog utmaningen och lyckades alltså, efter sex tidigare försök, att vinna racet, nota bene framför världens största trimaran Spindrift 2.

Här får vi se hur vinnarbåten hanterar vågor och vind.

Loïck lyckades hantera de extremt tuffa inledande väderförhållandena bäst. Han ledde efter första natten och lät sen aldrig någon komma om. Istället gjorde han ständigt smarta vägval, tog sig ur lättvindsområden snabbast och lyckades segla båten säkert och väl – nästan hela tiden.

– På en så här stor och snabb båt går det inte att släppa koncentrationen i många minuter. En gång somnade jag vid rodret och var på väg att kapsejsa, säger han.

Yann Guichard seglade världens största trimaran. Men att vara störst är inte alltid snabbast, åtminstone inte när det gäller ensamsegling. 

När Loïck väl passerade mållinjen vid Pointe-à-Pitre, Guadeloupe, så ledde han med 180 sjömil mot tvåan Spindrift 2. Sluttiden blev 7 dagar, 15 timmar, 8 minuter och 32 sekunder, vilket är en förbättring av det tidigare banrekordet med 2 timmar, 10 minuter och 32 sekunder.

Trots alla sina framgångar klassar Loïck Peyron denna som en av sina största segrar.

Fågelvägen mellan starten i Saint-Malo i Bretagne och Guadeloupe är 3 542 sjömil. På den teoretiska sträckan snittade Loïck 19,34 knop. Men i praktiken seglade han hela 4 199 sjömil med en snittfart på 22,93 knop.

Loïck framhäver att det är en lagseger. Han har varit i ständig kontakt med den ordinarie skepparen och Marcel van Triest som guidat honom genom vädersystemen.

Resultat bland de största trimaranerna:
1-Loick Peyron (Maxi Solo Banque Populaire Sol VII): 7d 15h 08 ’32
2-Yann Guichard (Spindrift 2): 8d 05h 18 ’46
3-Sébastien Josse (Edmond de Rothschild): 8d 14h 47 ’09
4-Lemonchois (Prince de Bretagne): 8d 17h 44 ’50
5-Sidney Gavignet (Musandam, Oman Sail): 8d 19h 15 ’24
6 Francis Joyon (IDEC Sport): 9d 5h 48’ 15sec‏
7-Yann Elies (Paprec Recycling)

racing_havskappsegling_2014_RouteDuRhum_Finish_RoutedurhumBPVII

Relaterade artiklar

©GauthierLebec/Charal

Kölbåtarnas fart har fyrdubblats på 40 år!

racing_havskappsegling_2019_Spindrift_Spindrift_bryter_Spindrift_rudder_breakage

Heros to zeros – rekordförsöket runt jorden i stöpet

racing_havskappsegling_2019_Spindrift_After_2_days_Spindrift_take_off

Snabb inledning på rekordförsöket runt jorden

racing_havskappsegling_2019_Spindrift_Ingang_Ingang_spindriftracing_93978959_Medium

Spindrift – nu börjar den vilda rekordjakten!