Aspect 45 sjösatt – visar ny otrolig teknik

Elias Johansson Rimsby

Aspect_45_vagga
I lördags sjösattes Aspect 45 som av många beskrivs som den häftigaste, mest ambitiösa och tekniskt avancerade segelbåten någonsin. Här är första intrycken från mötet.

Hur många timmar av utveckling och båtbygge detta har tagit vet ingen utomstående. Ej heller vad det har kostat. Däremot vet vi att det var en smått chockerande upplevelse att se denna skapelse i verkligheten när hon sjösattes på Sune Carlssons Båtvarv i lördags.

Eller som Hamnens Claes Olivecrona uttrycker det:

Aspect 45 är på många sätt det mest innovativa och galna och ambitiösa segelbåtprojekt jag har skådat.

Vad är det som är så omtumlande?

– Ja, var ska jag börja. Det är alltså en 45-fotare som är byggd helt och hållet i kolfiber. Hela skrovet är byggt i enkellaminat för att vara så lätt och starkt som möjligt. Men enkellaminatet, så kallad “single skin” ska också göra skrovet extraordinärt robust i jämförelse med ett sandwichlaminat. Det är ju väldigt bra när det kommer till stötar, vilket är otroligt viktigt för en fritidsbåt som utsätts för kontakt med bryggor, andra båtar och skav från fendrar. Det ger en totalvikt på 5,6 ton, vilket är ungefär hälften så mycket som båtar i den här storleken brukar väga.

Claes fortsätter:

– Ta bara masten och riggen som är 22 meter hög men som inte väger mer än 175 kilo. Så fortsätter det med kolfiber och ultralätta material rakt igenom. Till och med toalettstolen är custombyggd i kolfiber. Riggen är för övrigt ett kapitel för sig.

Hur då?

– Inte nog med att den är lätt. Den är också utformad på ett sätt som vi aldrig sett tidigare. Den kan bland annat böjas framåt. Undervanten är infästa i foten av masten. Masten står på en kula så att den kan vridas för bästa möjliga aerodynamik. Låter det rörigt? Jag får återkomma gällande detta och utveckla vid ett senare tillfälle.

Senare tillfälle?

– Ja, nu håller man som bäst på med att trimma in alla system och därefter har Hamnen blivit lovad en test. Något som förstås kommer att bli något alldeles extra.

Se också:
Aspect 45 – svensk värsting med lyxjaktsteknik!

Och så var det något med kölen?

– Ja, det är svindlande med alla detaljer ombord känns det som. Kölen är fällbar och såklart byggd i kolfiber. Den sticker 3,50 meter och är som nästan allt annat tillverkad in-house. Med fällbar köl kommer man som bekant in i grunda vikar men den stora grejen är att den kan vinklas både framåt och bakåt för att få extra släpp i aktern, eller för att lyfta stäven på till exempel en hård undanvind.

Den som gillar teknik och lika udda som spännande detaljlösningar måste se Aspect 45.

Vad mer?

– Ja, hur mycket tid har vi? Du kan få en teaser om motorn som är en el- och dieselhybrid och som är kopplad till en skaplig batteribank. Även här har man tänkt till både ett och två extra varv för att få allt att lira precis som man vill. Och så…

Ja?

– Och så, det galnaste av allt kanske. Hela segelsystemet med skotning, trim – ja kort sagt allt, styrs med knappar, fjärrkontroll och hydraulik. På så sätt behövs ingen muskelkraft. Man kan bara gå omkring ombord och ta hem på storen, släppa på focken eller vad som nu behöver göras för stunden.

– Behöver jag säga att det var en ganska nöjd Kåre Ljung (konstruktör) och Rolf Tannergård (initiativtagare och beställare) som befann sig på sjösättningen i lördags, avslutar Claes Olivecrona.

Aspect_45

Relaterade artiklar

AMT_240_DC_inledningsbild

AMT 240 DC – första intrycken från testen

Micore_XW_63_CC_inledningsbild

Micore XW 63 CC – första intrycken från testen

Beneteau_Gran_Turismo_41_inledningsbild

Gran Turismo 41 – första intrycken från testen

Dehler_38_SQ_lattvind

Dehler 38 SQ – första intrycken från testen

Skriv en kommentar

Lämna en kommentar