Calle Hennix tvåa i Centomiglia 2006

Calle Hennix tvåa i Centomiglia
Calle Hennix tvåa i Centomiglia

Calle Hennix tvåa i CentomigliaFörst i mål var den extrema italienska Clandesteam, en enskrovsbåt med runt 10 man hängande i stora trapetser och som Arne K Larssen kallade dem ”enskrovigt multihull”. Den tyska Libra Principessa blev omseglad av Clandesteam mot slutet och kom in som tvåa. Calle Hennix med besättning kom tvåa i klassen Multihull med sin SeaCart 30 Audi.

 

Foto: Arne K Larssen. Calle Hennix tar emot sitt andrapris

Calle Hennix Tvåa i Mulithull i 56e Centomiglia del Garda
Vinnare av Multihull klassen och tredje båt i mål totalt var Volvo Extreme 40 (Katamaran) Holmatro med skeppare Andreas Hagara. Team Holmatro som ledde första delen av racet hade en tajt kamp mot svenska Formula 20 katamaranen med Göran Marström vid rodret. Men det var Holmatro som rundade det norra märket utanför Riva först.

Foto: Arne K Larssen. Först i mål var Italienska Liberan Italia Clandesteam

I år var det första gången sedan tävlingen startade för 56 år sedan som det fanns en klass för flerskrovsbåtar – MultiCento – och 19 katamaraner och trimaraner deltog. Flerskrovsbåtarna fick segla tre varv på en extra slinga – lite orättvist kan man tycka med tanke på de andra extrema båtarna. Så efter norra rundningen i Riva-Torbole fick flerskrovsbåtarna segla två extra slingor, vilket gjorde tre Libror tog sig förbi. Vid det södra rundningsmärket i Desenzano fick de segla en extra slinga. När båtarna närmade sig mål i Bogliaco lyckades Holmatro ta sig i mål på en total tredje plats och första Multihull båt. Calle Hennix med sin SeaCart30 Audi hade avancerat och kom i mål som andra Multihull! Här rundar Calle Hennix med besättning i den södra delen av Garda sjön.

Foto: Arne K Larssen. Calle Hennix och hans besättning på SeaCart30 Audi.

Här rundar nästa svensk som seglade i MultiCento, Göran Marström i sin Formula 20 katamaran.
Göran kom trea i Multihull klassen.

Foto: Arne K Larssen. Göran Marström i Formula 20 katamaran

Text: hamnen.se
Du kan läsa mer på Regatta.nu