CB66 Racer – andra gången gillt?

Redaktionen

Redaktionen


Jag var med från början i projektet CB66 Racer. Tills samarbetet slutade i Uddevalla Tingsrätt. Jag har valt att vara tyst länge men eftersom många har undrat vad som hände så vill jag berätta min historia. Nu när det verkar som att CB66 Racer får sin välförtjänta chans med en ny seriös tillverkare. Så här var det…

Det började med att jag hösten 2004 kontaktades för att utveckla film, reklam och marknadsföring av en ny båt riktad till ungdomar som ville lämna jolleseglingen och inte hittade något modernt alternativ bland kölbåtarna. Melges var för dyr och 30 år gamla Maxi Racers, Expresser och H-båtar var inte intressanta för en 18-åring som vill kappsegla på 2000-talet. Bakgrunden var redan då att 80% av alla optimistseglare slutade att segla helt och hållet
Idén var bra. Carl Beyer ritade båten vilket var en garanti. Calle ritar inga dåliga båtar och CB66 Racer, eller CB 215 som den hette från början, var ett bra exempel på en smart konstruktion.

Båten skulle vara trailerbar, två skulle kunna övernatta i den, den skulle kosta under 200 000:-. En bank var med och kunde ordna finansieringen så att man kunde få en ny båt med segel och trailer för 2000 kronor per månad. Klockrent.
Prototypen testades av bland annat några av våra elitseglare, unga och gamla, bl a Martin Strandberg, Kalle Sunesson, Therese Torgersson, Karin Söderström och Thomas Rahm. Alla var mycket positiva.

Martin Strandberg under premiärsegling av CB66 Racer i Lysekil i november 2004


Testsegling av prototypen i Limhamn i december 2004

Lanseringen
CB66 Racer lanserades som ”Seglarnas båt”. Jag gjorde film till båtmässorna och för webben tillsammans med filmaren Folke Johansson, på uppdrag gjorde jag också broschyr, logotype, stillbilder, projektbeskrivning, aktivitetsplan, målbeskrivning, mässmaterial, annonsförslag och pressmaterial inför lanseringen på Båtmässan i Göteborg i februari 2005. Då stod den första prototypen klar. Till Båtmässan i Stockholm en månad senare var ytterligare en båt färdig.
Lanseringen blev lyckad och båten fick ett bra mottagande med bl a bra artiklar i båtpressen. Så långt var allt gott och väl. Det var därefter problemen började hopa sig när varvet inte ville betala för vad man beställt trots att man var mycket nöjda med resultatet. Men det är historia nu, fler än jag har blivit utsatta för deras oseriösa metoder.

Floppen
Hur många båtar som såldes var länge osäkert, uppgifterna varierade beroende på vem man pratade med. Tyvärr så höll inte den första serien för påfrestningarna när det brallade på, alltför många mastbrott vittnar om det. Orsaken var att varvet hade frångått Carl Beyers specifikationer vilket också blev orsak till nya konflikter. Alla skador åtgärdades visserligen av varvet men skadan var redan skedd och många blev tveksamma till båten som dessutom blev betydligt dyrare än planerat. Priset blev 250 000 istället för de ursprungliga 200 000 vilket innebar att ungdomarna svek i stor utsträckning.


CB66 Racer på ”Scandinavian Boat Show” i Stockholm i november 2007

Kyan Sailing och nystarten
Vad som förhoppningsvis kan bli klassens räddning är att seriösa och kunniga Kyan Sailing i Stockholm tog över tillverkning och försäljning av CB66 Racer våren 2007.
Det är tufft att lansera en ny kappseglingsklass. Många har försökt men få har lyckats. M60 var ett försök på 90-talet, en kul båt som tyvärr bara tillverkades i ett tiotal exemplar och som idag har svårt att hitta nya ägare. Pelle Petterssons C55:a är väl den båt som har lyckats bäst som ungdomsbåt och hos seglarklubbarna. En stark långsiktig marknadsföring och en tillverkare med muskler har borgat för det.
CB66 Racer seglas av de bästa elitseglarna, det är fina prispengar i cupen och det verkar som att man har fått bukt med barnsjukdomarna.
Men, som Magnus Woxén påpekade när jag träffade honom, ”vi är duktiga på att lansera nya klasser i Sverige, men det är inte många som slår internationellt, amerikanska Melges 24 som prisade ut sig när CB66 Racer introducerades kostar idag inte så mycket mer tack vare dollarkursen. Och den båten är det häftigaste man kan segla i, snabb i lättvind och ett vilddjur i hårdvind”.

Jag träffade Markus Danielsson på Kyan Sailing under Scandinavian Boat Show i Stockholm. Han berättade:
-Kyan Sailing är ett dotterbolag till en IT-firma där segling är det stora intresset. Nu har vi valt att satsa pengar på ett roligt projekt som vi tror mycket på och då har vi valt CB66:an. Kyan är en by i Hälsingland, en och en halv mil från Edsbyn där släktgården ligger. Så vi är den första felande länken i generationer av bönder som inte fortsätter att vara bönder.
Vi tog över tillverkningen och försäljningen av Calle Beyers CB66 Racer när inte saker fungerade som de skulle med en förra tillverkaren. Vi tillverkar båten på licens från Carl Beyer.

-Det har varit en turbulent utveckling om man uttrycker det milt men ser det bra ut nu?
-Jag tycker att det ser jättebra ut nu. Vi tog över i april men vi sålde båtarna även innan. Vi var med även på den turbulenta tiden så till den grad att vi bestämde oss för att hoppa av när det blev lite väl mycket strul. Men Calle ville gärna att vi skulle jobba vidare så vi har tillbringat den här tiden med att diskutera med klassförbundsseglare och Calle Beyer för att få fram bra tekniska lösningar på de problem som har funnits med båten. Vi har då kommit fram till det här MKII-paketet där vi har tagit hänsyn till många saker. Dels prismässigt, vad som är genomförbart över huvud taget och framförallt konstruktionsmässigt så att båtarna håller i tuffa hårdvindsseglingar. Det har vi jobbat hårt med under sommaren, vi har implementerat de nya lösningarna på så många båtar som möjligt. Först och främst till dem som aktivt kappseglar, för det är de som utsätter båtarna för de belastningar som det är frågan om. De som använder båten för mer normal segling har i regel aldrig råkat ut för något.
Vi haft förmånen att få segla fyra av de fem regattorna i vår cup i medelvind över 10 meter per sekund.

Är det Landrover Cup?
-Nej den heter CB66 Cup nu. Landrover är inte med som sponsor längre. Dom gick ursprungligen in med syftet att vara med i tre år men gick ur efter två vilket ändå var väldigt stort med tanke på vad som varit. Men i år har vi gått in med en egen cup där vi har sponsrat in pengar. Och istället för en bil betalar vi ut 170 000:- cash istället, utspritt på lite olika seglare. Vi har fått ett kvitto på att det som vi har gjort har varit bra, framför allt så har det varit bra för klassen där seglarna också känner ett förtroende för båten. När det har blåst 15 meter har dom inte behövt vara oroliga för att masten ska trilla ner utan det går bara fortare istället.

-Hur många båtar finns det?
-Om jag inte är helt felunderrättad, det kan diffa på en eller två, så är 94 båtar tillverkade och levererade till kund. Av dem så finns sju i Danmark och åtta i Norge, resten i Sverige.

-Tanken från början var att CB66 Racer skulle vara ungdomsbåten som blev övergången från jolle till kölbåt. Har det blivit så?
-Tyvärr har det inte blivit så i praktiken och det är väldigt synd, för båten har verkligen en plats i Seglarsverige. Det har givetvis att göra med ekonomin för även om det är en hårt prissatt båt så är det mycket pengar. Innan vi tog över var listpriset 247 000:- och nu ska vi försöka lägga oss på 225 000:- med segel och trailer. Vi börjar med ett mäss- och lagererbjudande och vi hoppas att vi ska kunna hålla det även i fortsättningen.
Men det är viktigt att det är riktiga grejor på båten, Harkenbeslag, Seldénmast och att det är kända segelmakare som North Sails, UK, Gran och Quantum. För i och med att det är en ny båt och en ny klass så har vi inget varumärke och efter vad som hänt är det möjligen ett naggat varumärke så vi behöver all hjälp vi kan få av andra kvalitetsleverantörer. Det är jätteviktigt.
Men åter till ungdomsfrågan, vi har för avsikt att nästa år ha två båtar som sponsras av oss till ungdomsbesättningar som utmärkt sig på ett eller annat sätt. Vi vill gärna hjälpa ungdomar med sponsring, för det krävs nästan sponsring för att segla en sån här båt. Det är inga problem om du jobbar och tjänar pengar men det är problem om du är 18, eller ännu yngre, och pluggar. Då kan det vara svårt att få fram de 3000:- i månaden som det kostar att ha båten.
Vi ska jobba så mycket som möjligt med att skaka fram fler juniorbåtar. Nästa steg är klubbarna. Vi hoppas kunna hitta en lösning där vi kan anpassa båten till olika åldersklasser, lite som Lasern, där man kan förenkla och minska segelytan men behålla båten.

För att på så sätt få jolleseglarna att tycka att det är kul att fortsätta segla. Och många tycker att det är roligare att segla tillsammans i ett team än att segla ensamma.

Jag tycker att konceptet CB66 Racer är jättebra. En häftig båt med mycket seglarglädje som passar både ung och gammal. Arne K Larsen med regatta.nu är ett bra exempel på det. Den gubben lever än. Han har också varit en stark supporter av båten under året. Många bra bilder från kappseglingarna med CB66 Racer finns på skota.se. Nästa år har CB66 Racer SM-status. Och jag skulle vilja se 20 båtar på Tjörn Runt 2008. Det borde inte vara omöjligt.

 

 

Relaterade artiklar

Sorry, we couldn't find any posts. Please try a different search.