En syn för gudar – J Class i kraftfull kamp

Gustav Morin

Gustav Morin

Med sina 140 fot långa linjer linjer, höga master, glänsande trädäck och högglanspolerade vinschar är J-båtarna en syn för gudar. Inte minst när de kappseglas hårt som förra veckan i Porto Cervo.

Fyra J Class samlades i Porto Cervo under Maxi Yacht Rolex Cup. Lionheart som byggdes 2003 tog hem segern efter täta strider mot Velsheda som är mer eller mindre original från 1933, och de andra så gott som nybyggda aluminiumbåtarna Ranger och Rainbow.

Båtarna kappseglas aktivt och proffsbesättningar från America’s Cup och Volvo Ocean Race syns ofta ombord. Även om de flesta av båtarna numera bestyckats med mast och bom och en hel del annat i kolfiber så är båtarna fortfarande väldigt tunga att hantera och vissa seglar med upp till 40 personer i besättningen.

Den här gången seglade till exempel Bouwe Bekking som vann med Lionheart men som inför sista racet hade samma poäng som Rainbow och Ranger.

– Det var tufft därute idag. Vi gjorde en dåligt start i sista racet men lyckades ta ikapp. Det hjälpte att Rainbow fick problem med sin spinnaker. Vi var tvungna att slå för att inte trassla in oss i den. Sen hade de en dust med Velsheda som protesterade och fick Rainbow, som vann på vattnet, att åka ner till tredje plats och att vi vann, berättar Bekking.

– Så är kappsegling ibland. Men det hade knappast kunnat bli tätare racing, avslutar han.

På näst sista bilden ser ni den slanka Lionheart som med hjälp av taktikern Bouwe Bekking tog hem segern i årets Maxi Rolex Yacht Cup.
Foto: Carlo Borlenghi.

Läs mer om alla båtar på www.jclassyachts.com.

racing_bankappsegling_2014_J-Class_Porto_Cervo_Ingang_J-Class_puff

Relaterade artiklar

Anna Sandgren lyxjakter Monaco 2

Verklighetsväjarna och det försvunna samvetet

ICE_Kite_stilla_

Ice Kite – draksegling för lyxlirare!

Hybrid ship Roald Amundsen Puff

Första hybridfartyget genom Nordvästpassagen

Vanqraft VQ16 – lösningen på lyxproblemet!

Vanqraft VQ16 – lösningen på lyxproblemet!