ANNONS

Diva 35 CC – ska få komfortsökare att segla

Gustav Morin

Gustav Morin

Nya Diva 35 CC ska se till att seglare inte väljer motorbåt när de når mogen ålder. Och locka motorbåtsåkare att börja segla. 

Efter många års skissande lanserar nu Bernt Lindquist Diva 35 Comfort Cruiser med fokus på komfort och smidig segling.

För ett par år sedan publicerade Hamnen.se en artikel där Bernt Lindquist resonerar kring hur en optimal modern segelbåt för ”moget båtfolk” borde se ut och vilka funktioner den borde ha.

Nu har tanken grott klart, en båt har växt fram på ritbordet och ska nu byggas.

Steget till miljövänlig framdrift ska kännas smidigt.

 

Enligt Bernt har det visat sig att det som många äldre och erfarna seglare söker är precis detsamma som många nybörjare är ute efter – och många av dem tror han är motorbåtsåkare. Det handlar om hög bo-komfort men det finns också en iver att få segla – dock utan onödigt krångel.

Här berättar Bernt själv hur tankebanorna har gått och vilka egenskaper den nya Divan ska få:

Med den nya CC-modellen vill jag skapa en båt för den erfarne seglaren som vill uppleva nya möjligheter i sitt båtliv. Diva 35 ska ge bättre boendekomfort, mer njutbar segling och samtidigt vara smidigare att hantera under både segel och motor än vad marknaden tidigare erbjudit.

Nybörjaren som kommer från motorbåt och vant sig vid hög komfort och kontakt med naturen genom en ljus salong med stora fönsterytor, skall känna sig hemma. Och steget till miljövänlig framdrift med segel ska kännas smidigt.

Båtens grundlösning med den upphöjda matplatsen ger möjligheter till extra plats till förvaring. Rymliga garderober och hyllskåp göms under sittsofforna. I sittbrunnen finns också gott om stuv med bland annat plats cyklar.

Under utvecklingsarbetet har jag hela tiden haft följande kravlista framför mig:

  • Maximalt seglingsutbyte för en erfaren seglare.
  • Fartegenskaper som ger möjlighet att segla långa distanser.
  • Lika bra funktion i skärgård som på lite längre havssegling.
  • Extremt lätt att hantera.
  • Bra komfort och ett trevligt liv ombord.
  • Nya lösningar som ger mervärden för båtlivet.
  • Ett bra miljöval.

Segling och hantering
För att uppfylla kravet på seglingsutbyte krävs modern skrovform och effektiv rigg och köl i kombination med nya material. Resultatet blir en rolig och samtidigt trygg båt att segla.

Självslående fock på rulle, rullstor av senaste utformning och enkel hantering av undanvindssegel är delar i den enkla hanteringen. Likväl som att alla funktioner är dragna till rorsman.

Det här är en modern skärgårdskryssare som lockar till en längre båtsäsong.

Bernt Lindquist, konstruktör

Det går inte att bortse ifrån att enkel hantering också handlar om storlek på båt. Båtar över 40 fot blir tunga att hantera, oavsett vilka system man bygger in. Därför är Diva Comfort Cruiser 35 fot men med alla funktioner som en större båt erbjuder.

Moderat djup och smidig lösning för landstigning är några faktorer som krävs av en modern skärgårdskryssare. Behaglig gång i sjö, tryggt uppträdande och rejäl fart även på kryss är nödvändiga egenskaper för lite längre seglatser.

Bokomfort
Den invändiga matplatsen med sin dinett är upphöjd för att man ska få bra sikt. Det ser ut som en 70-tals lösning men ger helt enkelt flest sittplatser. Köket ligger i direkt anslutning för att servering ska gå smidigt. Ståhöjden är två meter.

Målet är att Diva 35 CC ska vara lika härlig att bo i under somrarna som tidiga vårar och sena höstar.

Inredningslayouten och flera lösningar ombord känns igen från större båtar.

I förpiken är ståhöjden 1,85 m och det finns en bred dubbelkoj med full sitthöjd hela vägen till främre skottet. Gott om stuv för kläder med skåp och hyllor på båda sidor om bädden. Två skrovventiler och en stor skylight skapar ljus och luftig känsla.

Närmast förpiken på babordssida finns två bekväma fåtöljer varav den aktre kan fungera som navigationsstol. Här finns också skrovventiler som ger fin utsikt

Köket
Det stora L-pentryt är en lösning som man oftast bara finner i betydligt större båtar. Arbetsytan är hela 2,5 m lång. Här har du fin sikt ut oavsett om du står vänd mot sidan och spisen eller akterut mot den dubbla diskhon.

Uteplatsen
Sittbrunnen på nya Diva 35 CC är delad i två. Den passar bra för passagerare som vill sitta lite i skydd och rymmer sex personer. Vill man krypa upp så sargen ryms två på varje sida.

Vårt mål är att utveckla ett system med eldrift och laddsystem som tillsammans med klimatkompensation för byggnationen kan göra båten klimatneutral för den som väljer den lösningen. Den stora fördelen här är naturligtvis båtens enkla hantering som ger möjligheten att ”segla mer”.

 

Diva 35 CC
Längd LOA: 10.84 m
Bredd: 3,50 m
Djupgående: 1,80 m
Vikt: 5 400 kg
Storsegel: 38 kvm
Fock (självslående): 27 kvm
Gennaker: 100 kvm

ANNONS

ANNONS

ANNONS

Relaterade artiklar

batar_Tester_segelbatar_2017_Diva34_Ingang_Diva_34_SC_11-2_Puff

Diva 34 SC – livlig och lovande lättviktare

batar_segelbatar_2017_Diva34_Ingang_Diva_34_SC_Ingang

Diva 34 – förlåt att jag stör mitt i testen…

batar_segelbatar_2016_Bavaria34_Ingang_Bavaria34INGANGFIX

Bavaria Cruiser 34 – nätt och rymlig cruiser

batar_segelbatar_2016_Diva34_Ingang_Diva34Ingang

Diva 34 SC – prestanda och komfort i koncentrat